Leikkausten tilalle palkkatukea

Tiedotteet, Uutiset 19.08.2016

Pitkäaikaistyöttömien toimeentulon ja palvelujen karsiminen ihmetyttävät SAK:ta ja siihen kuuluvaa Paperiliittoa.

– Maan hallituksen kannattaa miettiä kahdesti ennen kuin aloittaa työryhmän suunnittelemien toiminen täytäntöönpanon. Kilpailukykysopimus ei ole edes vielä valmis ja pitäisi rakentaa työmarkkinoille omaa Suomen mallia, ihmettelee Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala valtion tulevasta talousarviosta tihkuneita tietoja.

– Aikeet voivat vaarantaa ay-liikkeen ja hallituksen ohuen yhteistyön kertaheitolla, Vanhala arvioi.

Heinäkuussa Paperityöväen työttömyyskassan työttömistä jäsenistä yli 60 prosenttia oli ollut työttömänä yli 100 päivää. Jos mukaan lasketaan myös niin sanotuilla lisäpäivillä olevat, yli kolme kuukautta työttömänä olleiden määrä nousee 85 prosenttiin.

Vaikka työttömyyden kasvu on maassa viime kuukausina tasaantunut, kasvaa pitkäaikaistyöttömien määrä edelleen rajusti. Yli vuoden työttömänä olleiden määrä on noussut jo yli 126 000:een. SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta hämmästelee esityksiä pitkäaikaistyöttömien toimeentulon ja palvelujen karsimisesta.

– Uusia työpaikkoja ei synny pitkään työttöminä olleiden toimeentuloa entisestään kurjistamalla. Sen sijaan heille olisi tarjottava nykyistä parempaa ja henkilökohtaisempaa palvelua.

SAK esittää palkkatuen maksamista etukäteen pitkäaikaistyöttömän palkkaavalle työnantajalle. Tällä hetkellä palkkatuki maksetaan jälkikäteen erillisen hakemuksen perusteella. SAK ehdottaakin, että työ- ja elinkeinotoimistot velvoitettaisiin tekemään kymmenen kuukautta työttömänä olleille työ- ja toimintakyvyn arviointi. Sen perusteella te-toimistot voisivat selvittää työttömän tarvitseman palvelun tarpeen yksilöllisesti.

SAK esittää lisäksi työkykynsä menettäneille ikääntyneille pitkäaikaistyöttömille mahdollisuutta siirtyä eläkkeelle ennen lakisääteistä eläkeikää. Eläketuen myöntäminen vapauttaisi sekä te-toimistojen että kuntien resursseja niiden henkilöiden työllistymisen edistämiseen, joilla on aidosti edellytyksiä sijoittua työmarkkinoille.

Lue lisää SAK:n esityksiä työttömyyden vähentämiseksi ja työttömyysturvan uudistamiseksi:
Vähemmän keppiä ̶̶ enemmän porkkanaa. Työelämäasioiden johtajan Saana Siekkisen esitys SAK:n työmarkkinaseminaarissa.

Kohti työllisyystavoitetta – SAK:n kuuden kohdan työpaketti

Neljä työttömyysturvan tarvitsemaa uudistusta.

Lisää tiedotteita:

Takaisin Tiedotteet-sivulle