Kesäduunari-info auttaa pulmatilanteissa

Jäsenasiat 05.05.2020

Kesätyöntekijän kannattaa ottaa kysyä rohkeasti, jos jokin kesätöihin liittyvä asia mietityttää

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteinen Kesäduunari-info on avattu ja toimii 28. elokuuta saakka. Kesäduunari-infossa yhteydenottoihin vastaa tänä vuonna valtiotieteiden maisteri, oikeusnotaari Anni Ritari.

Kesäduunarineuvoja Anni Ritari toivoo, että kesätyöntekijät ottaisivat yhteyttä rohkeasti heti, jos jokin kesätöihin liittyvä asia mietityttää. Perehtymällä työntekijän oikeuksiin ja velvollisuuksiin jo ennakkoon voi ehkäistä pulmatilanteita.

Ritari arvioi, että koronapandemian aiheuttama poikkeustilanne heijastuu kysymyksiin. Palvelusta voi kysyä neuvoja, miten toimia esimerkiksi sovitun kesätyön peruuntuessa tai työmäärän muuttuessa sovitusta. Hän muistuttaa, että palvelu ei kuitenkaan välitä kesätöitä.

Kesäduunari-info palvelee kesän ajan

Maksuton Kesäduunari-info palvelee nuoria kesätyöntekijöitä jo 16. kautta. Palvelu on tarjonnut vastauksia tuhansien nuorten sekä heidän vanhempiensa ja työnantajien kysymyksiin. Kaikki kysymykset käsitellään luottamuksellisesti, joten neuvojen kysymistä ei tarvitse arastella.

Kesäduunari-info aukeni  maanantaina 4. toukokuuta ja palvelee perjantaihin 28. elokuuta asti. Kesäduunarineuvojan tavoittaa arkisin kello 9–15 puhelimitse numerosta 0800 179 279 tai WhatsApp-sovelluksella numerosta 040 747 1571. Käytössä on myös sähköinen yhteydenottolomake Kesäduunari-infon sivuilla. Neuvontaa saa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palveluun voi ottaa yhteyttä nimettömänä.

Kesätyötä koskevat perustiedot ovat käytettävissä Kesäduunari-infon verkkosivuilla osoitteessa www.kesaduunari.fi. Ennen yhteydenottoa voi tutustua usein kysyttyjen kysymyksien vastauksiin. Lisäksi kannattaa tutustua kesäduunarin muistilistaan.

Kesäduunari-info on lisäksi

Facebookissa