Ammattiliitot ja painoala vetoavat UPM:ään

Uutiset 18.02.2022

IndustriAllin sivuilla on ladattavissa juliste, jolla voi osoittaa tukensa UPM:n lakossa oleville.

”Lakossa ei ole kyse ylivoimaisesta esteestä, sillä tilanne on ratkaistavissa.”

Painopaperipula uhkaa Euroopassa, koska UPM ei etene neuvotteluissa Paperiliiton kanssa lakon lopettamiseksi ja kieltäytyy neuvottelemasta Ammattiliitto Prolle työehtosopimusta. Lakko maksaa yhtiölle asiantuntija-arvioiden mukaan jopa 20 miljoonaa euroa viikossa ja uhkaa aiheuttaa kriisin toimitusketjuun, toteaa IndustriALL, teollisuusliittojen kattojärjestö.

Asiakkaat alkoivat helmikuussa lähestyä UPM:ää ja vetosivat ratkaisemaan lakon pikaisesti. Myös Paperiliittoon on vedottu, jotta osapuolet saisivat lakon loppumaan ja paperitoimitukset käyntiin.

Euroopan painoalan liitto Intergraf ilmoitti vaatineensa UPM:ltä lakon lopettamista, koska useita viikkoja kestäneen lakon takia 40 prosenttia järjestön jäsenten tarvitsemasta paperista jää toimittamatta.

Intergraf varoitti myös, että paperin saatavuusongelma voi nopeuttaa entisestään siirtymistä pois painetusta viestinnästä. Intergraf edustaa 20 jäsenjärjestöä 19 maassa.

UPM:llä on ”ylivoimainen este”

UPM oli lakon alettua varoittanut asiakkaitaan, ettei se pysty toimittamaan sopimustensa mukaisesti paperia ylivoimaisen esteen, force majeuren, takia ja että tämä este on ammattiliittojen syytä. Lausekkeella yritys voi yrittää väistää vastuutaan sopimusten rikkomisesta.

Ratkaisu on kuitenkin UPM:n käsissä, korostaa Paperiliitto ja vaatii yhdessä Ammattiliitto Pron kanssa UPM:n asiakkaita hylkäämään väitteen ylivoimaisesta esteestä: tilanne oli vältettävissä ja johtuu siitä, että yhtiöllä on ideologisia tavoitteita.

- Yhtiö yrittää rikkoa vuosikymmeniä jatkunutta työehtosopimusneuvottelukäytäntöä alalla ja yrityksessä kieltäytymällä neuvottelemasta, elleivät sen edellytykset täyty. Näiden edellytysten täyttäminen heikentäisi tulevaisuudessa dramaattisesti työntekijöiden neuvotteluasemaa ja jättäisi työntekijäryhmät ilman edustusta, liitot toteavat vetoomuksessa.

Liitot painottavat, että UPM voi lopettaa kriisin pääsemällä sopimukseen, joka on Suomen yleisen työmarkkinapolitiikan mukainen.

IndustriALLin on aloittanut kampanjan, jolla ilmaistaan tukea lakossa oleville UPM:läisille. IndustriALLin jäsenliitot edustavat UPM:n työntekijöitä Suomessa, Saksassa, Itävallassa, Ranskassa, Isossa-Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Uruguayssa.

Myös Euroopan ammatillista yhteisjärjestöä ETUCia huolettaa UPM:n johdon halu murtaa Suomen toimivaa työehtosopimusjärjestelmää.