Aktiivimallin vaikutuksia seurataan

Tiedotteet, Uutiset 06.04.2018

Kelan arvion mukaan yli puolet peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea saavista työttömistä ei täytä aktiivimallin aktiivisuusehtoa.

Niiltä, jotka eivät täytä aktiivisuusehtoa, työttömyysturvaa leikataan huhtikuussa 4,65 prosenttia.

SAK:laisten työttömyyskassojen ja niiden mukana myös Paperityöväen Työttömyyskassan arviot aktiivisuusehdon täyttymisestä on tarkoitus julkaista lähipäivinä. Kela tiedotti torstaina 5.4., että sen arvion mukaan yli puolet peruspäivärahaa saavista työttömistä ei täytä aktiivimallin aktiivisuusehtoa.

SAK muistuttaa maan hallitusta, että perumalla aktiivimallin ja luopumalla aktiivimalli kakkosesta hallitus rakentaa luottamusta kansalaisiin ja palkansaajaliikkeeseen.

– Nyt sieltä täältä nousee palveluja, jotka työllistävät työttömiä 18 tunnin ajaksi tai lyhyeksi aikaa, vaikka toiveena oli uusien pysyvien työpaikkojen luominen. Pahimmillaan aktiivimalli pakottaa työttömän silpputöiden vastaanottamiseen ja kasvattaa riskiä pitkittyvään riippuvuuteen työttömyysturvasta, puheenjohtaja Jarkko Eloranta huomauttaa.

Osalla työttömistä on SAK:n puheenjohtajan mukaan mahdoton välttää työttömyysturvan leikkaus esimerkiksi alueellisista ja ammatillista syistä.
Aktiivimallille ja olemassa oleville karensseille vaihtoehtoinen SAK:n kannustava työllistymismalli lieventää nykyisiä rangaistuksia reilusti sekä rohkaisee työtöntä palveluilla ja porkkanoilla.

Aiheesta kertoo enemmän SAK:n uutinen 6.4.2018

Lisää tiedotteita: