Ajatukset työstä esiin tutkimuksella

Uutiset 06.04.2020

Tutkimus selvittää, mitä suomalaiset ajattelevat työstä, toimeentulosta ja instituutiosta.

Tutkimushanke Korona ja muut murrokset selvittää suomalaisten näkemyksiä työstä, toimeentulosta ja työelämän instituutiosta. Tutkimushankkeen ovat käynnistäneet Teollisuuden palkansaajat, e2 Tutkimus sekä ammattiliitot Paperiliitto, JHL, PAM ja Pro.

Tutkimuksessa kartoitetaan erityisesti nuorten ja keski-ikäisten näkemyksiä. Aineisto aiotaan kerätä koronakriisin vakavimman vaiheen jälkeen.
Hanke tuottaa tietoa sukupolvia yhdistävistä ja erottavista tekijöistä ja se voi paljastaa myös pinnan alla olevia näkemyksiä. Hankkeessa kerätään mittava kyselyaineisto ja haastatteluaineisto.

– Jotta ammattiliitot voivat kehittää toimintaansa ajanmukaiseksi, niiden pitää tunnistaa ja olla perillä nuorten ja tulevien jäsentensä tarpeista sekä syistä, miksi nuoret haluavat tai eivät halua liittyä ammattiliiton jäseniksi, kertoo Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

– Isojen murrosten keskellä on tärkeää tietää, mitä suomalaiset ajattelevat työstä ja työelämän instituutioista. Me Teollisuuden palkansaajissa haluamme tuottaa tietoa, joka vie suomalaista työelämää eteenpäin, sanoo pääsihteeri Merja Jutila-Roon.

Hankkeen vastuullinen tutkija on tohtori, sosiologi Jenni Simonen e2 Tutkimuksesta. Työ valmistuu vuoden 2021 alussa. Tutkimus on osa laajempaa monitieteistä Sukupolvien huolet ja voimat -tutkimuskokonaisuutta, jonka toteutuksesta vastaa e2 Tutkimus. Kahdessa muussa osatutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten suhdetta instituutioihin ja yksilön hyvän elämän edellytyksiä.