Veitsiluodon työntekijöistä on kannettava vastuu

Uutiset 20.04.2021

Stora Enso aloittaa yt-neuvottelut Veitsiluodon tehtaiden henkilöstön kanssa suunnitelmasta lopettaa sellun ja paperin tuotanto pysyvästi. Kuva: Stora Enso

​​​​​​​Paperiliitto vaatii Stora Ensolta huolellista vastuunkantoa. Jos Veitsiluodon tehdas suljetaan, 670 ihmistä jää vaille työtä.

Stora Enso suunnittelee lopettavansa sellun ja paperin tuotannon pysyvästi Veitsiluodon ja Kvarnsvedenin tehtailla. Sulkemiset vaikuttaisivat suoraan 670 henkilöön Suomessa ja 440 henkilöön Ruotsissa ja ne toteutuisivat tämän vuoden kolmannella neljänneksellä.

Jos Veitsiluoto päätetään sulkea, kyse on paperiteollisuuden isoimmasta sulkemisesta ja irtisanomismäärästä. UPM:n Voikkaan tehtaalta  irtisanottiin 575 henkilöä vuonna 2006.

- Kun sulkemisen suurin syy on kysynnän lasku, se tarkoittaa, että tehdas suljetaan pysyvästi. Tämä koronaisku sattuu nyt raskaalla tavalla paperiteollisuuteen, sanoo Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

- Työnantajan pitää tulevissa päätöksissään kantaa vastuu siitä, että ihmisistä pidetään huolta. Henkilöstön kouluttamiseen ja uudelleen sijoittamiseen pitää yhtiöltä löytyä varoja, Vanhala painottaa.

Veitsiluodon tehtaan kolmesta paperikoneesta kaksi tuottaa päällystämätöntä hienopaperia toimistokäyttöön ja yksi paperikone päällystettyjä laatuja lähinnä aikakauslehtiin mutta myös pakkausmateriaaleiksi. Koneiden vuotuinen tuotantokapasiteetti on yhteensä 790 000 tonnia.

Tehdasalueella on myös sellutehdas, hiomo, arkittamo ja saha. Yt:n kohteena olevasta henkilöstöstä 530 työskentelee Paper-divisioonassa ja 140 kunnossapitoyhtiö Eforassa.

Veitsiluodon sahan on tarkoitus jatkaa toimintaansa. Se työllistää noin 50 henkilöä.

Suunnitelma ja sen ajoitus tuli täytenä yllätyksenä 20.4.2021