Uusi keskusjärjestö luo uutta

Tiedotteet, Uutiset 13.08.2015

Uuden keskusjärjestön selvitystyössä haetaan uutta alkua ay-tekemiseen.

Ammattiliittojen hanke uuden keskusjärjestön perustamiseksi etenee. Hankkeessa on mukana 49 ammattiliittoa ja ne edustavat yhdessä noin 1,7 miljoonaa palkansaajaa.

Uuden keskusjärjestön tavoitteena on vahvistaa palkansaajien ja yksinyrittäjien hyvinvointia. Järjestö edistää yhteiskunnallista tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta. Perustettava järjestö on poliittisesti sitoutumaton. Sen toiminta perustuu demokraattiseen edustukseen, joka huomioi kaikkien jäsenryhmien tarpeet. Uusi keskusjärjestö ei heikennä ammattiliittojen itsenäistä asemaa työehtosopimusosapuolena.

Toiminnassa vuonna 2017

Uusi keskusjärjestö -hankkeen projektipäällikkö on Juha Heikkala. Hankkeen puheenjohtajina toimivat Julkisten- ja hyvinvointialojen liiton puheenjohtaja Jarkko Eloranta, Vakuutusväen Liiton puheenjohtaja Liisa Halme ja Insinööriliiton puheenjohtaja Pertti Porokari.

Uusi keskusjärjestö aloittaa toimintansa vuoden 2017 alussa.

– Tämä ei ole koneiston viilaamista, vaan haetaan uutta alkua tekemiseen. Nyt ollaan päivittämässä ay-liikettä 2020-luvulle. Se lähtee liikkeelle uuden keskusjärjestön perustamisesta ja sen toimintakulttuurista, sanoo hankkeen projektipäällikkö Juha Heikkala.

Selvitystyön etenemistä voi seurata hankkeen verkkosivuilta uusikeskusjarjesto.fi