Uusi keskusjärjestö ei toteudu

Tiedotteet, Uutiset 01.06.2016

Uuden palkansaajakeskusjärjestön selvitystyö on päättynyt.

Hankkeessa mukana olleiden liittojen kokous totesi, että uutta keskusjärjestöä ei kyetä perustamaan alun perin suunnitellussa aikataulussa ja laajuudessa. Myöskään hankkeen jatkamista uudella valmistelulla ei pidetty tarkoituksenmukaisena.

Puheenvuoroissa todettiin, että syyt ja tarpeet palkansaajien yhteistyön tiivistämiseksi ovat kuitenkin edelleen olemassa. Vaikka SAK ja STTK jatkavat toimintaansa itsenäisinä järjestöinä, palkansaajien yhteistyön tiivistäminen ja toiminnan kehittäminen on tulevaisuudessa entistäkin tärkeämpää. Tämän saman ajatuksen kannalla oli myös päivää aiemmin koolla ollut Paperiliiton liittovaltuusto.

Liittojen kokous linjasi, että päättyneen hankkeen selvitysmateriaalit ja linjaukset uusien yhteistyön muotojen rakentamiseksi ja asioiden yhteisen valmistelun vahvistamiseksi tullaan hyödyntämään, sillä tarve keskusjärjestörajat ylittävälle yhteistyölle on työmarkkinoiden murroksen takia korostunut.

Aiheesta enemmän:
Hanke uuden palkansaajakeskusjärjestön perustamiseksi päättyy 1.6.2016