Työuran pituus ja vuorotyö huomioon eläkeiän määrittelyssä

Tiedotteet, Uutiset 22.05.2014

Paperiliiton mielestä tulevan eläkeiän määrittelyssä on otettava huomioon työuran pituus ja rasittavuus. Eläkkeelle pääsyn alaikärajan mekaanista nostoa Paperiliitto ei hyväksy.

Esimerkiksi paperiteollisuudessa tehdään edelleen pitkiä työuria. Moni paperiliittolainen on tehnyt 60-vuotiaana jopa yli 40 vuoden työuran. Lisäksi noin 70 prosenttia Paperiliiton jäsenistä tekee raskasta kolmivuorotyötä. Huolestuttavan moni ei jatka työssä eläkeikään saakka, vaan jää sitä ennen työkyvyttömyyseläkkeelle tai työttömyysputkeen.

Paperiliiton mielestä eläkeneuvotteluissa ei voida sivuuttaa eri alojen erityispiirteitä. Alaikärajan sijaan pitäisi voida ottaa huomioon tehdyt työvuodet sekä työn fyysinen ja psyykkinen rasittavuus.

Työuraneuvotteluissa on lisäksi olennaista ratkaista työuran loppupuolella olevien toimeentulon turvaaminen irtisanomistilanteessa. On luotava jatkuvuutta nykyiselle lisäpäiväjärjestelmälle eli niin sanotulle työttömyysputkelle.

Paperiliiton liittovaltuusto otti kantaa työurakeskusteluun kevätkokouksessaan 22.5. Helsingissä.