Työstö vie aikaa ja lakko pitenee

Uutiset 31.03.2022

Paperiliiton neuvottelijat ovat tavanneet UPM:n liiketoimintojen edustajia päivittäin ja tapaamisia on sovittuna myös lähipäiville.

Sopimusehtoja työstetään edelleen sovittelijan ohjauksessa. Koska ratkaisua Paperiliiton ja UPM:n välisistä työehdoista ei vieläkään ole saatu, Paperiliitto jatkaa lakkoa UPM:n toimipaikoilla aiemmin ilmoitetusta 16.4. kahdella viikolla eli 30.4. kello 6 saakka, ellei sitä ennen saavuteta neuvottelutulosta uudesta työehtosopimuksesta.

Tähän mennessä 90 päivää kestänyt lakko koskee kaikkia päättyneen paperiteollisuuden työehtosopimuksen alaisia töitä UPM:n toimipaikoilla paitsi töitä, jotka Helsingin käräjäoikeus rajasi tammikuussa lakon ulkopuolelle. Lakko koskee 12 toimipaikalla kaikkiaan noin 2000 Paperiliiton jäsentä.

Neuvottelujen ja sovittelun tarkoitus on, että Paperiliitto ja UPM saavat sovittua uudet yrityskohtaiset työehdot päättyneen paperiteollisuuden sopimuksen jälkeen. Lakko on pitkittynyt, koska osapuolten tavoitteet eivät ole keskinäisissä neuvotteluissa eivätkä sovittelunkaan aikana riittävästi lähentyneet. UPM Pulpin eli selluliiketoiminnan osalta saatuun sovittelijan sovintoesitykseen on vastaamisaikaa jäljellä kaksi viikkoa, 14. huhtikuuta saakka. Paperiliiton tavoite on saada eri liiketoimintojen ratkaisut valmiiksi harkinta-ajan kuluessa.

Lisää tiedotteita:

02.09.2022