Työrauha uhattuna

Tiedotteet, Uutiset 18.10.2018

Maan hallituksen toimet vaarantavat vientiteollisuuden työrauhaa.

Paperiliiton mielestä maan hallitus vaarantaa toimillaan vientiteollisuuden työrauhaa. Irtisanomissuojaa heikentävä lakiesitys on haitallinen koko työmarkkinakentälle.

– Onko Suomen Yrittäjien edun ajaminen kaiken tämän kiistelyn arvoinen? Menetykset vientiteollisuudelle ovat kohtuuttoman isot ja vastuussa niistä on maan hallitus, totesi Paperiliiton hallitus kokouksessaan 18. lokakuuta.

Paperiliiton hallitus nosti toimintavalmiutta jo aiemmin lokakuussa pidetyssä ylimääräisessä kokouksessaan. Paperiliitolla on valmius kutsua liiton valtuusto tarvittaessa koolle ylimääräiseen kokoukseen päättämään mahdollisista työtaistelutoimista.

Peruminen ainoa tie

Paperiliiton hallitus osallistui lokakuun alussa lähes 500 liittopäättäjän yhteiskokoukseen, jossa vaadittiin, että lakiesitys täytyy hylätä ja työllisyyttä parantavia keinoja on pohdittava aidosti yhdessä neuvotellen. Irtisanomissuojan heikentämisellä luodaan epävarmuutta, ei työpaikkoja.

Lakiesityksestä oli tehty pari päivää aiemmin uusi versio, jossa yritysten henkilöstöraja oli laskettu 20:stä 10:een ja henkilöperusteisesti irtisanotun työttömyysturvan karenssi 90 päivästä 60 päivään. Liittopäättäjät muistuttivat, että he olivat valmiita järjestöllisten toimien perumiseen vain siinä tapauksessa, että maan hallitus luopuu kokonaan irtisanomislain valmistelusta.

Seuraavaksi hallitus turvautui tiedonantoon, jolla se halusi mitata eduskunnalta luottamuksen työllisyyspolitiikalleen. Keskiviikkona 17. lokakuuta toteutettu äänestys toi hallitukselle tuen äänin 101-73 ja hallitus ilmoitti edelleen jatkavansa lakiesityksen valmistelua.

Myös ammattiliitot ilmoittivat uusista mielenilmaisutoimista.

Vain 37 prosenttia SAK:n kyselyyn vastanneista hyväksyy hallituksen suunnitelman heikentää työntekijöiden irtisanomissuojaa alle 10 hengen yrityksissä. Heikennystä vastustaa 50 prosenttia kyselyyn vastanneista.