Työn epävarmuus aina läsnä

Uutiset 07.03.2014

Teollisuuden työntekijät kokevat eniten epävarmuutta työpaikan säilymisestä, paljastaa työolobarometri.

Työntekijät kokevat oppivansa työssä uutta entistä enemmän. Myös joustavuus ja tasapuolinen kohtelu työpaikoilla ovat lisääntyneet. Toisaalta työpaikoilla on paljon muutoksia, ja työtahti on nopea.

Tiedot käyvät ilmi vuoden 2013 työolobarometrin ennakkotiedoista. Barometri kuvaa työelämän laadun kehitystä palkansaajien näkökulmasta.

Suurin osa eli 81 prosenttia palkansaajista mielsi työpaikkansa sellaiseksi, että siellä voi jatkuvasti oppia uutta. Yli puolet eli 57 prosenttia oli osallistunut työnantajan kustantamaan koulutukseen viime vuonna.

Muutokset työtehtävissä tai -menetelmissä sekä reipas työtahti ovat yleisiä: miltei 60 prosentilla palkansaajista oli muutoksia omalla työpaikalla viimeisen vuoden aikana. Joustavan työajan järjestelmät ovat yleistyneet vajaan kymmenen vuoden kuluessa, ja etätyökin on kasvattanut suosiotaan edellisvuodesta.

Miltä barometrin tulokset näyttävät UPM:n Rauman paperitehtaan työntekijöiden näkökulmasta, siitä kertoo Paperiliitto-lehti 02/2014.
Koko ennakkotietoraportti on luettavissa työ- ja elinkeinoministeriön verkkosivuilla osoitteessa www.tem.fi/julkaisut