Työmarkkinoilla tilausta yhteisille näkemyksille

Uutiset 01.05.2022

Koronatauon jälkeen SAK:laista vappua on viikonloppuna juhlittu lukuisissa yleisötilaisuuksissa ympäri Suomea.

– Suomi tarvitsee myös vahvaa ja kestävää teollisuuspolitiikka. Vientiteollisuuden säilyminen Suomessa on koko kansan etu, muistutti Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala Mäntässä pitämässään vappupuheessa.

Vanhala vei kuulijoiden ajatukset myös ensi vuoden eduskuntavaaleihin. Seuraava eduskunta tulee tekemään isoja päätöksiä työelämään liittyvissä asioissa.

– Meidän olisi syytä saada lakiin kirjaukset luottamushenkilöiden asemasta, niin kuin on jo monessa muussa maassa. Paikallinen sopiminen ei saa olla uhka ja pakko, vaan mahdollisuus, Vanhala totesi.

Paperiliiton pitkän lakon UPM:ssä teki Vanhalan mukaan mahdolliseksi liiton korkea järjestäytymisaste sekä koko ay-liikkeen yhteinen rintama. Työrauhahäiriöitä on ollut ja on tulossa myös muilla aloilla, mutta niitä voidaan myös ehkäistä ja ottaa huomioon työmarkkinoiden murros.

– Olisiko nyt kuitenkin otettava pari askelta taaksepäin, ja palautettava keskusjärjestöjen asema neuvotteluissa? En tarkoita tupojen paluuta, mutta EK:lla olisi paljon annettavaa, muuhunkin kuin korotusprosenttien vahtimiseen, Vanhala esitti. Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala puhui vappuna Mäntän työväenyhdistyksen soittokunnan 100-vuotiskonsertissa.

Työehtosopimukset suojaavat työntekijää

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta kaipasi syksyn neuvottelukierrokselle yhteistä käsikirjoitusta.

– Nykyinen sopimisen malli ruokkii vastakkainasettelua ja kaipaa siksi uudistamista. Erityisen tärkeää tämä on nyt, kun syksyä varjostaa suuri epävarmuus, sanoi SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta vappupuheessaan.

Kulunut työmarkkinakierros osoitti, että voimapolitiikka on palannut sopimiseen. Toisaalta ammattiyhdistysliike piti pintansa ja onnistui neuvottelemaan työehtosopimukset, vaikka työnantajat halusivat niistä irtautua.

– Työehtosopimukset ja ammattiliittojen edunvalvonta suojaavat edelleen kattavasti työntekijöiden etuja ja työehtoja, Jarkko Eloranta painotti.

Eloranta piti kannatettavana Teollisuusliiton puheenjohtajan Riku Aallon esitystä sosiaaliturvamaksujen siirrosta työntekijöiltä työnantajille. Maksuja siirtyi työntekijöille osana Sipilän hallituksen kilpailukykysopimusta.

Puheenjohtaja Jarkko Eloranta piti vappupuheensa sunnuntaina kello 12 Lahden kauppatorin vapputapahtumassa.

SAK:lainen vappu

25.10.2019