”Työmarkkinoiden historian ehkä vakavin kriisi”

Uutiset 05.04.2022

Lasse Laatunen kommentoi työmarkkinakierrosta myös vuonna 2019 Teollisuuden Palkansaajien pyynnöstä sopimisen edellisessä murrosvaiheessa.

Työnantajien pyrkimys heikentää sopimuskulttuuria saa entiseltä EK:n työmarkkinajohtaja Lasse Laatuselta kovaa kritiikkiä.

– Olemme varmaankin yhdessä historian vakavimmista kriiseistä työmarkkinaneuvotteluissa. Nyt on menetetty luottamus ja työnantajapuoli ei ole tätä harkinnut ihan loppuun asti, sanoo aikaisemmin Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n työmarkkinajohtajana toiminut Laatunen.

Tällä neuvottelukierroksella Metsäteollisuus ja sen mukana UPM irtautuivat yleissitovista työehtosopimuksista. Laatunen näkee, että yhteinen sopiminen on tärkeä yhteiskunnallinen vakauttaja.

– Jos työmarkkinajärjestelmä toimii hyvin ja riittävän isoissa yksiköissä, se myös vakauttaa kansantaloutta ja on tärkeä osa maan hallitukselle sen talouspolitiikan tukena.

Näkemykset liittyvät Ammattiliitto Pron alkuvuodesta Laatuselta tilaamaan asiantuntijalausuntoon työmarkkinakierroksesta.

Kyse on ideologiasta

Laatunen uskoo, että nyt on kyseessä ideologinen taistelu, jossa työnantajat pyrkivät heikentämään ammattiyhdistysliikkeen valtaa. Käytännössä tämä tarkoittaa myös suomalaisten työntekijöiden oikeuksien heikentämistä. Estämällä kollektiivinen edunvalvonta hävitetään Laatusen mukaan keskinäinen luottamus.

Yrityskohtaisella sopimisella on tällä kierroksella lähdetty hakemaan sopimisen vapautta.

– Sitten on paljon niitä, jotka sotkevat yrityskohtaisen sopimisen ja työnjohto-oikeuden. Työnjohto-oikeuden käyttöhän ei ole sopimista. Tässä on ensimmäinen väärinkäsitys, Laatunen toteaa Pro Goes Future-sarjan haastattelussa.

Laatunen oikaisee myös toisen väärinkäsityksen: kyllä valtakunnalliset sopimukset tarjoavat työaika- ja palkkakysymyksissä erittäin paljon paikallisen sopimisen varaa.

Aihesta lisää Ammattiliitto Pron sivuilta:
Pro Goes Future - Hajoaako työmarkkinajärjestelmä vieraana Lasse Laatunen 5.4.2022
Lasse Laatusen lausunto työmarkkinakierroksesta 2021-2022