Tervehdys Amerikan sisarliitolta USW:ltä

Tiedotteet, Uutiset 17.05.2017

Amerikan terästyöläisten liiton USW:n varapuheenjohtaja Jon Geenenin puheenvuoro liittokokoukselle.

Petri, Amerikan terästyöläisten liiton puheenjohtaja Gerardin, liiton toimitsijoiden, jäsenten ja liiton hallituksen puolesta haluan kertoa lämpimät terveiset tällä viikolla pidettävään liittokokoukseenne ja juuri alkaviin keskusteluihinne.

Työläisten haasteet ovat nykyisin maailmanlaajuisesti aiempaa suurempia.

Poliittisen äärioikeistolaisuuden nousu uhkaa keskiluokan hyvinvointia kaikkialla.

USA:ssa julkisella sektorilla toimivista ammattiliitoista on monissa osavaltioissa aivan viime vuosina tehty lainsuojattomia.

Samanaikaisesti on hyökätty myös tuotantoteollisuudessa, rakennusalalla ja kaupallisella alalla toimivia yksityissektorin liittoja vastaan.

Maamme lainsäädäntö on rustattu sellaiseksi, että uusien työntekijöiden järjestäminen liittoihin on mahdotonta.

Lisäksi on isketty systemaattisesti työsuojelusäädöksiä vastaan, ja nykyään työpaikkamme ovat vaarallisempia kuin koskaan ennen sukupolvemme aikana.

Tiedän, että myös Suomessa teidän toimintaanne on säännöllisesti haastettu ja kyseenalaistettu. Siksi liittonne työ on tärkeämpää kuin koskaan ennen.

Koska kehittyvät maat laajentavat taloudellista vaikutuspiiriään rajojensa ulkopuolelle, on erittäin tärkeää, että ammattiliitot yhdessä maailmanlaajuisesti varmistavat myös työntekijöiden saavan nauttia pääoman tuotoista.

Olemme nähneet, kuinka Wall Street, Lontoo ja muut rahoitusmaailman keskukset ovat painostaneet yrityksiä hylkäämään perinteisen sosiaalisen vastuunkannon ja siirtymään kapitalismiin, joka toimii alhaisimman yhteisen nimittäjän periaatteen mukaan.

Sen sijaan, että kaikkien elintaso parantuisi, liian useasti työntekijöiden elintaso on heikentynyt.

Haluan tervehdykseni lopuksi myös kiittää liittoanne teiltä saamastamme tuesta.

Olemme tehneet yhteistyötä Paperiliiton kanssa jo yli kymmenen vuotta.

Olette tukeneet meitä vankasti ja horjumatta, ja haluamme kiittää siitä liiton puheenjohtajaa, jäseniä ja liiton johtoa.

Kun keskustelette liitollenne tärkeistä asioista tällä viikolla, muistakaa, että mekin olemme mukana solidaarisin mielin. Jos joudutte isoon tai pieneen riitatilanteeseen, voitte luottaa apuumme sekä ystävänä että liittolaisena.

Petri, toivotan teille onnistunutta liittokokousta ja vanhan sanonnan mukaan: ”jos yksi loukkaantuu, se on kaikkien yhteinen ongelma”

Solidaarisin terveisin!

Jon Geenen, Amerikan terästyöläisten liiton USW:n varapuheenjohtaja