Teollisuus tarvitsee puolestapuhumista

Tiedotteet, Uutiset 06.10.2014

Vientiteollisuuden merkitystä kansantaloudelle ei tuoda keskusteluissa riittävästi esiin.

Paperiliitto pyrkii omalta osalta kääntämään mahdollisimman monta kiveä, jotta suomalainen teollisuus säilyisi elinvoimaisena. Kannanotoissa ja työryhmissä mukanaoleminen on liitolle tärkeää vaikuttamista, samoin omien näkemysten esiin tuominen seminaareissa ja taustaryhmissä. Alan ja työllisyyden takia liitto on myös tehnyt maltillisia työehtosopimuksia.

Eduskunnan puhemies Eero Heinäluoma kiinnitti tämänpäiväisessä (6.10.2014) Kauppalehdessä huomiota siihen, kuinka vähän julkisuudessa puhutaan vientiteollisuuden puolesta. Heinäluoma toivoo, että ekonomistikunta täsmentäisi analyysejään siitä, mikä on viennin merkitys suomalaisessa kansantaloudessa. Hän kaipaa myös samantapaista vientiyrityksiä koskevaa strategiaa, jollaisen turvin maata autettiin nousuun lamasta 1990-luvulla .

Poikkeuksena näköalattomuuteen Heinäluoma pitää kuitenkin Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n julkistamaa Kasvun manifesti -raporttia (pdf). Raportin mukaan  Suomen valmistavassa teollisuudessa voi olla jopa 600 000 työpaikkaa vaarassa.

Näin Paperiliitto vaikuttaa:
Biotaloutta esiin kilpailulla 1.10.2014