Teknologian tessistä kiky pois

Tiedotteet, Uutiset 19.10.2018

Teollisuusliitto sanoi kiky-kirjauksen irti viideltä sopimusalalta.

Teollisuusliitto on sanonut irti kilpailukykysopimukseen liittyvän työajan pidennyksen niistä työehtosopimuksista, jotka Metalliliitto solmi syksyllä 2016. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Teollisuusliiton viidellä sopimusalalla ei enää vuonna 2020 tehdä 24 tunnin mittaista lisätyötä.

Toisin kuin lähes kaikissa muiden alojen sopimuksissa Metalliliitto ja Teknologiateollisuus sopivat vuonna 2016 työajan pidennyksestä lisäpöytäkirjalla, joka on nyt sanottu irti ja jonka voimassaolo päättyy 31.12.2019. Työajan pidentämistä koskeva sopimus irtisanottiin nyt teknologiateollisuudessa, auto- ja konealoilla, pelti- ja teollisuuseristysalalla, malmikaivoksissa sekä teknisessä huollossa ja kunnossa pidossa. Irtisanomisilmoitus ei koske Teollisuusliiton muita sektoreita eikä sopimusaloja, sillä niissä työajan pidentämisestä on sovittu suoraan työehtosopimuksissa.

Myös paperiteollisuudessa työajan pidennys on sovittu suoraan työehtosopimukseen. Tämä tarkoittaa, että sopimusta ei voida suoraan sanoa irti, vaan asiasta on käytävä työehtosopimusneuvottelut. Seuraavat tes-neuvottelut Paperiliiton ja Metsäteollisuuden välillä käydään syksyllä 2019, jolloin Paperiliitto nostaa kiky-tuntien poistamisen esiin.