Takaisku sopimiselle

Tiedotteet, Uutiset 09.09.2015

Hallitus löi kiilan ammattiyhdistysliikkeen ja työnantajien väliin

Paperiliiton mielestä hallituksen esitykset Suomen kilpailukyvyn parantamiseksi ovat kova takaisku sopimisen kulttuurille. Hallitus aikoo toteuttaa esityksensä pakottavalla lainsäädännöllä, joka on voimassa seuraavan työehtosopimuskauden alkaessa.

– Sopimisen tielle on nyt lyöty ikävä kiila ay-liikkeen ja työnantajien välille. Pakolla ei rakenneta uutta suuntaa maalle, Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala sanoo.

Työehtosopimusten yli kävely on Paperiliiton silmin epäreilu vaihtoehto kariutuneelle yhteiskuntasopimukselle. Vanhalan mielestä esitykset vesittävät myös hallituksen lupaaman tuen vientiteollisuudelle.

– Näillä esityksillä on negatiivinen vaikutus metsäteollisuuden yhteistyöhön, Vanhala toteaa.

Paperiliitto avaa ensi syksyn työehtosopimusneuvottelukierroksen, sillä paperiteollisuuden työehtosopimus päättyy ensimmäisenä vuoden 2016 syyskuun lopussa.

– Neuvottelut voidaan käynnistää vasta, kun lakimuutokset ovat varmistuneet. Liiton tavoitteet asetetaan sen jälkeen, kun tiedetään, mitä kaikkea hallituksen esitys pitää sisällään, Vanhala sanoo.

– On mahdollista että kaikki neuvottelut siirtyvät kevään 2016 jälkeiseen aikaan, niin paikalliset kuin liittotasonkin neuvottelut, arvioi Vanhala.

Paperiliiton liittoaktiivit pohtivat lakimuutosten vaikutuksia torstaina 10. ja perjantaina 11. syyskuuta Helsingissä liiton edunvalvontapäivillä.