Suuntaviivoja tulevaan

Tiedotteet, Uutiset 18.05.2017

Paperiliitto linjasi lähtökohdat syksyn työehtosopimusneuvotteluihin

Paperiliiton 22. liittokokouksen osallistujia puhutti tuleva työehtosopimusneuvottelukierros. Kun Paperiliitto valmistautuu syksyn työehtosopimusneuvotteluihin, on lähtökohtana ratkaisu, joka huomioi jäsenten ansiotason kehittymisen alan yritysten tuottavuuden kasvua vastaavalla tavalla. Alan tulevia palkankorotuksia ei voida rahoittaa työehtosopimusheikennyksin.

Liittokokouksen puheenvuoroissa nähtiin, että alan tulevaisuus näyttää menneitä vuosia valoisammalta. Suomalaiseen metsäteollisuuteen on viime vuosina tehty merkittäviä investointeja. Lisäksi suunnitteluasteella olevat investoinnit osoittavat, että kansallisten ja kansainvälisten sijoittajien näkökulmasta Suomi on kansainvälisesti kilpailukykyinen maa, johon kannattaa investoida. Metsäteollisuuden tuloksentekokykyä tukee osaltaan myös maailmantalouden kasvu, uudet markkinoille tulevat tuotteet ja biotuoteteollisuus.

Terveiset maan hallitukselle olivat selkeät.

- Paperiliitto ei hyväksy hallituksen leikkauksia ja suunnitelmia, joilla entisestään ollaan heikentämässä työttömien asemaa. Maan hallituksen on syytä tiedostaa, että näillä suunnitelmilla tulee toteutuessaan olemaan vaikutusta syksyn työehtosopimusneuvotteluihin. Ay-liikkeen yksi perustehtävistä on tulevaisuudessakin huolehtia niistä jäsenistään, jotka jäävät talouden nousukaudesta osattomiksi, liittokokouksen tiedotteessa todetaan.

Paperiliiton 22. liittokokous

Lisää tiedotteita: