Sukupolvitutkimus avasi keskustelun

Uutiset 14.04.2021

Kuvakaappaus Työn sukupolvet -tutkimushankkeen videolta. Kommentoijana Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

Yli puolet suomalaisista haluaa ammattiliittojen sopivan työelämän pelisäännöistä, kertoo nuorten ja keski-ikäisten työelämänäkemyksiä valottava tutkimus.

Sekä nuorille että keski-ikäisille työ on keskeistä elämässä. Molemmat ikäryhmät kokevat kuitenkin, ettei työelämässä hyödynnetä riittävästi sukupolvien vahvuuksia, eivätkä nuoret ja keski-ikäiset ymmärrä toisiaan tarpeeksi. Suomalaiset arvostavat sopimisen käytäntöjä, mutta järjestelmään kaivataan uudistuksia.

E2 Tutkimuksen tekemän ”Työn sukupolvet – tutkimus nuorten ja keski-ikäisten työelämänäkemyksistä”-raportin hankekumppaneita ovat Teollisuuden palkansaajat sekä ammattiliitot JHL, PAM, Pro ja Paperiliitto. Tutkimus pohjautuu monipuolisiin kysely- ja haastatteluaineistoihin.

Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhalan mielestä on liitolle on tärkeää olla mukana tutkimuksessa ja saada sitä kautta tietää, mitä etenkin nuoret ajattelevat ay-liikkeestä.

- Tiedetään, että meitä arvostetaan ja meihin luotetaan, mutta kyllä viesti on myös selvä, että ammattiyhdistysliikkeen pitää myös muuttua. Tämän tytkimuksen myötä saamme arvokasta tietoa siitä, mihin suuntaan meidän on muututtava ja mihin meidän on valmistauduttava, toteaa Vanhala tutkimushankken videolla.

Ammattiliitoilla on paikkansa

53 prosenttia suomalaisista pitää työmarkkinajärjestöjen käymiä työehtosopimusneuvotteluja parhaana tapana sopia pelisäännöistä työmarkkinoilla. 22 prosenttia vastanneista on asiasta osittain samaa ja osittain eri mieltä. Kokonaan eri mieltä on 16 prosentta Tutkimuslaitos E2:n tutkimukseen vastanneista. 69 prosenttia tutkimuksen vastaajista sanoi, että ammattiliittoja tarvitaan huolehtimaan palkansaajien eduista.

Raportti on luettavissa myös täällä: www.tpry.fi/uutisartikkelit/tyoelamassa-sukupolvet-ajateltua-lahempana-toisiaan-ay-liike-ja-tyoehtosopimukset-nahdaan-tarkeina-tyon-murros-aiheuttaa-epavarmuutta.html

Lue aiheesta lisää: TP: Yli puolet suomalaisista haluaa ammattiliittojen sopivan työelämän pelisäännöistä 14.4.2021