SAK:n puheenjohtaja pohtii blogissaan ristiretkeä

Uutiset 21.02.2022

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta ottaa blogissaan kantaa Paperiliiton ja UPM:n lakkotilanteeseen.

”Sovittu on pysyvää, kun taas työnantajan tahto on vaihtelevaa,” toteaa blogissaan SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta työnantajan tavoittelemasta määräysvallan kasvusta.

Eloranta näkee, että Paperiliiton ja UPM:n välillä on kyse työmarkkinaristiretkestä. Julkiset puheenvuorot ja järjestölliset ratkaisut kertovat, että UPM:n johdossa valmistelua on tehty pitkään ja että järjestelmän muuttamisen kustannuksillakaan ei tunnu olevan väliä. Tilanteen jatkuttua UPM:n tekemistä tuotteista alkaa olla pulaa ja hinnat nousevat.

– Nyt, toisin kuin aikaisemmin, toimitusvarmuudella ei vaikuta olevan yhtiölle mitään arvoa. Eikä asiakkailla muutoinkaan, jotka kyselevät jo SAK:ltakin, että mitä yhtiössä oikein tapahtuu, Eloranta ihmettelee.

Eloranta toteaa, että UPM on vahvassa taloudellisessa asemassa oleva yhtiö, jonka ei tarvitse heikentää rajulla tavalla Suomen tehtaidensa työntekijöiden työehtoja menestyäkseen.

Lue blogiteksti ”Nalle ja Jussi ristiretkellä” (20.2.2022) osoitteessa sak.fi

Lisää tiedotteita: