SAK ei tehnyt päätöksiä poliittisista lakoista

Uutiset 18.04.2024

Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö SAK:n hallitus ei tehnyt päätöksiä työtaistelutoimista.

SAK:n hallitus keskusteli torstaina aamupäivällä ajankohtaisesta työmarkkinatilanteesta sekä kehysriihen päätöksistä. SAK:n jäsenliittojen laajat poliittiset lakot päättyivät 8. huhtikuuta. Lakoilla vastustettiin hallituksen työmarkkinatiukennuksia ja sosiaaliturvaleikkauksia.

– Keskeytimme lakot kymmenen päivää sitten, jotta pääsemme keskustelemaan Orpon-Purran hallituksen kanssa sen suunnittelemista työelämäheikennyksistä. Keskustelut ovat käynnissä ja kesken. Tänään ei tehty päätöksiä poliittisista lakoista puoleen taikka toiseen, SAK:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Eloranta kertoo.

Näkemykset ovat Elorannan mukaan vielä kaukana toisistaan, mutta keskusteluja on käyty ihan hyvässä hengessä.

SAK:n hallitus keskusteli myös kehysriihen päätöksistä, joista järjestö kaipaa vaikutusarvioita.

Lue koko uutinen: SAK: Ei päätöksiä poliittisista lakoista 18.4.2024

ILOa pyydetty puuttumaan lakko-oikeuden rajoituksiin

Suomalainen ay-liike taa toimilleen tukea myös kansainvälisesti. Ammattiyhdistysliikkeen maailmanjärjestö ITUC pitää vakavana työntekijöiden oikeuksien loukkauksena hallituksen muotoilemia ja eduskunnassa käsiteltävänä olevia lakko-oikeuden rajoituksia. ITUC on pyytänyt YK:n alaista kansainvälistä työjärjestöä ILO:a puuttumaan Suomen hallituksen toimintaan, koska hallitus on vienyt eteenpäin työnantajapuolelta tulleita tavoitteita työntekijöiden lakko-oikeuden rajoittamiseksi välittämättä laajan asiantuntijajoukon kriittisistä kannanotoista.

Lue koko uutinen: Ammattiyhdistysliikkeen maailmanjärjestö ITUC on pyytänyt ILO:a puuttumaan hallituksen aikeeseen rajoittaa lakko-oikeutta SAK 17.4.2024