Perhevapaauudistus huomioi perhetilanteita

Uutiset 16.02.2021

Työn ja perheen yhteensovittaminen helpottuu, mutta joustavuudessa jäätiin puolitiehen, arvioi SAK esitystä perhevapaan uudistamisesta.

Hallituksen esityksen luonnos perhevapaauudistuksesta on valmistunut ja julkaistu. Uudistuksen on tarkoitus tulla voimaan elokuussa 2022.

SAK pitää esitystä perhevapaiden uudistamiseksi kokonaisuutena hyvänä. Esitys huomioi aiempaa paremmin erilaisten perheiden tarpeet, asettaa lapset keskenään samanlaiseen asemaan perhemuodosta riippumatta ja lisää isille kannusteita jäädä perhevapaalle.

Uudistuksen keskeinen tavoite on jakaa hoivavastuuta nykyistä tasaisemmin vanhempien kesken. SAK:n mielestä kotihoidon tukea olisi pitänyt uudistaa yhdessä muiden perhevapaiden kanssa. Vaikka kotihoidon tuki jää nyt uudistamatta, tasa-arvo lisääntyy, kun ansiosidonnaiset vanhempainvapaat jaetaan puoliksi vanhempien kesken.

Toisen vanhemman vapaiden määrä lisääntyy kahdesta kuukaudesta kuuteen kuukauteen. Isille maksettavaa vanhempainrahaa myös korotetaan. Joustoa tuo se, että vanhempi voi siirtää osan vapaastaan toisen vanhemman käytettäväksi.

Lue lisää SAK:n perhevapaauudistuksesta