Paperiliitto on huolissaan työssä jaksamisesta

Uutiset 12.11.2019

Tehtailla toteutetut vähennykset ovat jo pitempään näkyneet työntekijöiden työssä jaksamisessa.

Äärimmilleen viedyt tehostamistoimet koettelevat metsäteollisuuden työntekijöiden jaksamista. Paperiliiton arvion mukaan työvoimaa on vähennetty käyviltä konelinjoilta vuosien saatossa 40–50 prosenttia.

Paperiliitto on huolissaan siitä, että tehtailla toteutetut vähennykset ovat jo pitempään näkyneet työntekijöiden työssä jaksamisessa. Liian vähäinen työntekijämäärä saa uudetkin työntekijät väsymään ja siirtymään muille aloille.

Jaksamisen ja työhyvinvoinnin kannalta olisi erityisen tärkeää kehittää työvuorojärjestelmiä. Paperiliiton tekemän kyselyn perusteella työpaikoissa, joissa työntekijät ovat päässeet kokeilemaan muun muassa 12-tuntista vuorojärjestelmää, työviihtyvyys on parantunut ja poissaolot vähentyneet.

– Työhyvinvoinnilla on suuri merkitys alan vetovoiman kannalta, joten sitä kannattaa kehittää, sanoo Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

Alan houkuttelevuuden lisäämiseksi Paperiliitto on tehnyt käynnissä oleviin tes-neuvotteluihin useita jaksamiseen vaikuttavia esityksiä, kuten esityksen kiky-sopimuksen mukaisen 24 tunnin työajanlisäyksen poistamisesta.