Paperiliitto katkaisi neuvottelut ja jätti lakkoilmoitukset

Uutiset 12.01.2020

Paperiliitto on katkaissut tänään sunnuntaina 12. tammikuuta neuvottelut paperiteollisuuden työehtosopimuksesta Metsäteollisuus ry:n kanssa.

Osapuolet ovat tavanneet 34 kertaa, mutta sopimusta ei ole saatu aikaan.

Tekstikysymyksissä ei ole edetty eikä keskustelua palkankorotuksista edes aloitettu. Ratkaisematta on myös kilpailukykysopimuksen mukainen 24 tunnin vuotuinen työajan lisäys.

Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala pitää neuvottelukierrosta todella erikoisena.

- Ensin vientialan työnantajat vaativat, että päänavaajaa ja viennin sopimusten mallia pitää suojella. Nyt kun Teknologiateollisuus sai sovittua Teollisuusliiton kanssa sopimuksen, vaatimukset on täysin unohdettu.

- Jos ajatuksena oli rakentaa työmarkkinoille niin sanottua Suomen mallia, Metsäteollisuus ry:n tapa hoitaa asioita ei ainakaan tue sitä. Tällä on vaikutusta myös tuleviin tes-kierroksiin, jatkaa Vanhala.

Paperiliiton mielestä on selvää, että kiky-sopimukseen perustuva 24 tunnin vuosittainen talkootyöaika on myöskin paperiliittolaisten osalta ohi.

- Kilpailukykysopimus sovittiin väliaikaisesti tämän maan taloudellisen tilanteen parantamiseksi. Sillä, miten työajanlisäys on työehtosopimukseen kirjattu, ei ole merkitystä, koska sopimus on katkolla, painottaa Vanhala.

Paperiliiton tes-neuvottelukunta jätti tänään liiton hallitukselta saaminsa valtuuksin työtaisteluvaroituksen 67:ään Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykseen. Lakko alkaisi sellu- ja massatehtaissa 26.1.2020 klo 14, paperi- ja kartonkikoneilla 26.1. klo 23 ja muissa töissä 27.1. klo 5. Koneiden ja prosessien alasajot suoritetaan siten, että tuotannollinen toiminta lakkaisi maanantaina 27.1. työvuoron päättyessä kello 6.00 tai klo 7.00. Lakko päättyy 10.2. aamuvuoron tai päivätyöajan alkaessa, ellei sitä ennen saavuteta neuvottelutulosta uudesta työehtosopimuksesta.

Lakon piiriin kuuluu noin 9000 Paperiliiton jäsentä.