Paperiliitto antoi UPM:lle esityksen uudeksi työehtosopimukseksi

Uutiset 29.12.2021

Paperiliitto on antanut UPM:lle 29.12.2021 esityksen uudeksi työehtosopimukseksi. Paperiliitto odottaa nyt UPM:n vastausta annettuun esitykseen.

Uhkaava työtaistelu voidaan vielä välttää, mikäli UPM hyväksyy esityksen, joka vastaa sisällöltään kaikkien muiden alan yritysten jo hyväksymiä työehtosopimuksia.

Nämä uudet työehtosopimukset on sovittu noin 75 prosentille paperiteollisuudessa työskentelevistä jäsenistä ja 30 yrityksen kanssa.

Paperiliitto on useaan kertaan ilmoittanut, että se voi sopia UPM:n kanssa tiettyjen töiden rajaamisesta lakon ulkopuolelle, jos UPM hyväksyy päättymässä olevan työehtosopimuksen jälkivaikutuksen ja jos työskentely voi tapahtua päättyvän työehtosopimuksen ehdoilla, kuten aiemminkin on menetelty. Tästä vaihtoehdosta UPM on johdonmukaisesti kieltäytynyt ja ilmoittanut, että tehtailla noudatetaan 1.1.2022 lukien UPM:n yksipuolisesti määrittämiä työehtoja. Tämän seurauksena työn tekeminen tehtailla loppuu kokonaan 1.1.2022.

Paperiliitto paheksuu myös UPM:n pyrkimystä murtaa laillinen työtaistelu. UPM on tarjonnut taloudellisia etuuksia työntekijöille, jotka jatkaisivat työskentelyä tehtailla laillisen työtaistelun aikana. Menettely on kansainvälisen ammatillista järjestäytymisvapautta koskevan oikeuden ja kotimaisen oikeuskäytännön vastaista.