Paperiliiton neuvottelut jatkuvat tiiviisti

Uutiset 25.11.2021

Paperiliitto jatkaa työehtosopimusneuvotteluja tiiviiseen tahtiin. Liitolla on neuvottelutapaamisia päivittäin ja yhteydet luotu neuvotteluosapuoliin.

Yrityskohtaiset työehtosopimukset kattavat tällä hetkellä lähemmäs 50 prosenttia paperiteollisuuden työntekijäjäsenistä. Luvusta puuttuvat muun muassa isot metsäteollisuusyritykset Metsä Group ja UPM, joiden kanssa eteneminen on kesken. Etenkin UPM:n osalta lähtökohta on vaikea, eivätkä neuvottelut ole varsinaisesti päässeet alkuun.

Kaikki tähän asti sovitut yrityskohtaiset työehtosopimukset ovat rungoltaan nykyisen työehtosopimuksen kaltaisia ja palkankorotukset ovat kaikki samassa linjassa. Suurin tes-muutos koskee työaikamuoto 37:n sheemaa, jossa kesän vuosiloma-ajan vapaajakso pitenee, mutta kuitenkin niin, että vuosityöaika pysyy ennallaan. Muutos johtuu siitä, että vuosiloma määräytyy yrityskohtaisessa sopimisessa vuosilomalain perusteella.

Paperiliiton hallitus pohtii kokouksessaan 14.12. tilannetta niissä yhtiöissä, joiden kanssa Paperiliitto ei ole vielä neuvotellut työehtosopimusta.