Paperiliiton hallitus otti kantaa

Uutiset 05.10.2020

Metsäteollisuuden päätös ei vaikuta loppuun saakka harkitulta, Paperiliiton hallitus ihmettelee.

Seuraava paperiteollisuuden työehtoneuvottelukierros muuttuu historiallisella tavalla, kun Paperiliitto neuvottelee työehtosopimukset jäsenistönsä työnantajien kanssa, ei keskitetysti Metsäteollisuus ry:n kanssa. Tässä tilanteessa on suuri etu ja vahvuus, että paperiteollisuuden järjestäytymisaste on korkea.

Tänään maanantaina koolla ollut Paperiliiton hallitus muistuttaa, että jäsenistön aikanaan tekemä linjaus pysyy voimassa: työntekijöiden työehdot neuvottelee Paperiliitto.

Paperiliiton valmistautuminen tes-kierrokseen alkaa aiempaan tapaan ensi kesänä 2021 pidettävästä liittokokouksesta ja kokouksessa tehdyistä linjauksista. Paperiteollisuuden nykyinen, Metsäteollisuus ry:n kanssa sovittu työehtosopimus on voimassa vuoden 2021 loppuun saakka. On aikaista sanoa, miten neuvotteluprosessi käytännössä etenee.

Liitto käyttää vahvaa työehto-osaamistaan ja neuvottelutaitojaan jäsenistön hyväksi myös uudessa tilanteessa, korostaa Paperiliiton hallitus. Liiton vahva ja osaava luottamusmiesverkosto on jäsenistön työehtojen kannalta entistäkin tärkeämmässä roolissa.

Liiton hallitus ihmettelee, onko Metsäteollisuus pohtinut irtiottoa huolella, sillä nykyisessä mallissa työehtosopimus antaa huomattavan laajat mahdollisuudet sopia paikallisesti esimerkiksi työajoista laista poiketen. Valtakunnallinen työehtosopimus takaa työnantajalle reilun kilpailuympäristön ja työrauhan sekä työntekijöille tasapuolisemman kohtelun.

Metsäteollisuus ry:n ilmoitus siirtää voimassa olevan työehtosopimuksen jälkeen neuvotteluvaltuudet yrityksille koskee niin sanottua raskasta eli paperiteollisuuden työehtosopimusta. Paperiliitto sopii myös työehtosopimukset Pahvin- ja paperinjalostajat Jalo ry:n kanssa sekä yksittäisiä yrityskohtaisia sopimuksia, joita tämä muutos ei koske.

Aiheesta muualla

Myös SAK:n hallitus otti tänään kantaa Metsäteollisuus ry:n ilmoituksesta syntyneeseen tilanteeseen ja arvioi sen vaikutuksia laajemmin:
SAK:n hallitus: Metsäteollisuuden irtiotto vaikuttaa harkitsemattomalta 5.10.2020

25.10.2019
Neuvottelut alkoivat