Paikalliseen sopimiseen raamit tessistä

Uutiset 10.09.2020

Paperiteollisuuden työehtosopimuksessa on 85 kohtaa, joista voi sopia paikallisesti.

Paikalliseen sopimiseen on paperiteollisuuden työehtosopimuksessa laajat mahdollisuudet.

– 80 prosenttia työehtosopimuksen asioista sovitaan paikallisesti ja 20 prosenttia liittotasolla. Paikallinen sopiminen alkaa palkoista, koska taulukkopalkkoja ei ole. On alin kausipalkka ja sen jälkeen on paikallisesti sovitut järjestelmät, joissa palkat poikkeavat hyvin paljon konsernien sisälläkin eri tehtaiden ja koneiden välillä, sanoo Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

Vanhalan näkemyksen paikallisesta sopimisesta ja kilpailukyvyn parantamisesta voi lukea Maaseudun tulevaisuuden jutusta (7.9.2020).

Paikalliselle sopimiselle on yritetty luoda uudet suuntaviivat maan hallituksen budjettiriihtä varten. Kolmikantainen työryhmä jäi kuitenkin erimieliseksi. Elinkeinoelämän keskusliiton ja Suomen Yrittäjien tavoitteena on edistää paikallista sopimista lakiteitse, ohi työehtosopimuksen ja luottamusmiesjärjestelmän.

SAK, Akava ja STTK eivät hyväksy työehtosopimusten ja luottamusmiesjärjestelmän ohittamista, koska vaarana on työntekijän aseman merkittävä heikentyminen.

– Nyt EK saattaa kyseenalaiseksi koko sopimusjärjestelmän, luottamuksen ja työnantajaliittojen sitoutumisen itse sopimiinsa työehtosopimuksiin, toteavat keskusjärjestöt yhteisessä kannassaan.

25.10.2019
Neuvottelut alkoivat