Ouluun toinen muunnos kartonkikoneeksi

Uutiset 21.10.2022

Kuva: Stora Enso

Stora Enso investoi miljardin ja muuttaa Oulun tehtaan käytöstä poistetun paperikoneen kartonkilinjaksi.

- Olihan tämä hieno ja odotettu uutinen. Muutama vuosi taaksepäin iso väkijoukko tältä maailmanluokan paperitehtaalta irtisanottiin. Nyt tehdas palaa kapasiteetiltaan takaisin ”isoon kerhoon” ja työpaikkojen lukumäärä kaksinkertaistuu nykyisestä, summaa Oulun tehtaan pääluottamusmies Olli-Pekka Kaikkonen.

Käytöstä poistettu paperikone muunnetaan suuren mittaluokan kuluttajapakkauskartonkilinjaksi, jolla valmistetaan taivekartonkia ja päällystettyä valkaisematonta kartonkia. Vuosikapasiteetti on 750000 tonnia. Tuotannon arvioidaan käynnistyvän vuoden 2025 alkupuolella.

Kokonaisinvestointi on noin miljardi euroa ja se tuo Oulun tehtaalle noin 300 uutta työpaikkaa. Luku sisältää tukitoimintojen työpaikat. Näiden lisäksi työllistyy epäsuorasti noin 1 500 henkilöä.

Myös Paperiliitossa uutista kartonkikonemuutoksesta on odotettu.

- Uutinen lieventää osaltaan sitä surua, joka koettiin Oulun paperikoneiden sulkemisen ja työpaikkojen menetyksen takia. Nyt päätetty miljardiluokan investointi kertoo, että Suomi on hyvä maa investoida ja että myös työsopimusehdot ovat kunnossa, sanoo Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

Vanhala pitää Oulun uutta muunnosta kartongille hyvänä jatkumona Metsä Groupin Äänekosken ja Kemin biotuotetehtaille sekä tänä syksynä alkaneelle selvitystyölle, joka koskee taivekartonkikoneen sijoittamista Kaskisiin.

Oulun tehtaan kahdesta suljetusta paperikoneesta toinen muunnettiin aaltopahvin pintakartonkia eli kraftlaineria valmistavaksi koneeksi vuonna 2021 ja se työllisti noin 180 henkilöä. Investoinnin arvo oli tuolloin 350 miljoonaa. Vuonna 2019 käytyjen yt-neuvottelujen jälkeen työt loppuivat noin 365 henkilöltä.

Lisää tiedotteita:

Takaisin Tiedotteet-sivulle