Oulusta irtisanotaan 365 henkilöä

Tiedotteet, Uutiset 28.05.2019

Stora Enso on päättänyt investoida noin 350 miljoonaa euroa Oulun paperitehtaan muuntamiseen pakkauskartonkitehtaaksi. Paperikone 7:n tuotantosuunta muuttuu ja paperikone 6 sekä arkittamo suljetaan. Työt loppuvat 365 henkilöltä.

Paperiliitto edellyttää, että yhtiö kantaa vastuuta irtisanottavien tulevaisuudesta, eikä jätä heitä pelkästään TE-toimistojen avun tai lain vähimmäisvaatimusten varaan.

– Stora Ensolla on nyt näytön paikka osoittaa, miten sen arvot toteutuvat käytännössä. Yhtiön tulee huolehtia siitä, että jokaisen irtisanottavan kanssa luodaan henkilökohtainen suunnitelma siitä, mitä tapahtuu irtisanomisen jälkeen, painottaa Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
Vanhala korostaa, että TE-toimistojen resurssit eivät riitä varmistamaan, että kaikki työtä vaille jäävät löytävät uuden työ- tai koulutuspaikan.

– Irtisanomisten toteutuminen vasta ensi vuonna on työntekijöille raskasta. Se tarkoittaa samalla sitä, että aikaa jää ura- tai koulutuspolkujen luomiseen ennen töiden loppumista.

Stora Enso kertoo tiedotteessa tarjoavansa tukitoimia irtisanottaville työntekijöille. Yhtiön mukaan korkeintaan 20 prosenttia irtisanomisista on mahdollista toteuttaa eläkejärjestelyillä.

Tuotantosuunnan muutoksen jälkeen Oulun tehdas työllistää suoraan noin 180 henkilöä.

Muutoksen arvioitiin alun perin johtavan enintään 400 työpaikan vähenemiseen. Pääosa irtisanomisista toteutetaan vuoden 2020 loppuun mennessä, jolloin päällystetyn hienopaperin valmistus Oulussa päättyy.

Stora Enson sijoittajauutiset 28.5.2019