Nollakorotukset vailla perusteita

Tiedotteet, Uutiset 09.10.2017

Suomen suurin palkansaajajärjestö SAK paheksuu Metsäteollisuus ry:n toimintaa työehtosopimusneuvotteluissa.

- Metsäteollisuus on kieltäytynyt neuvottelemasta Paperiliiton kanssa palkankorotuksista. Tällainen toiminta tulehduttaa pahan kerran neuvottelukierroksen ilmapiiriä, sanoo SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta.

Eloranta painottaa, että nyt tarvitaan palkansaajien ostovoiman turvaavat palkankorotukset.

- Näyttää siltä, että työnantajapuoli pyrkii ajamaan nollakorotuksia kaikille aloille, mutta nollakorotuksilla ei sopimuksia SAK:laisille aloille synny. Käynnissä on liittokierros ja tämän mukaisesti työehtoratkaisut voivat vaihdella alakohtaisesti.

Eloranta huomauttaa, että nollakorotukset eivät ole perusteltuja myöskään talouden näkökulmasta.

SAK:n hallitus käsitteli ajankohtaista työmarkkinatilannetta kokouksessaan 9. lokakuuta. Se päätti tiivistää liittojen yhteistyötä ja lisätä tietojen vaihtoa, jotta kaikille saadaan ostovoimaa parantavat työehtosopimukset. Lisäksi hallitus totesi, että liitot nostavat toimintavalmiuttaan.

SAK: Nollakorotukset pois pöydältä – SAK:n lähtökohtana ovat ostovoimaa parantavat työehtosopimukset

Jäsenasiat
21.02.2023