Neuvottelutulos saavutettu

Tiedotteet, Uutiset 10.11.2017

Paperiliitto ja Metsäteollisuus ovat päässeet neuvottelutulokseen uudesta paperiteollisuuden työehtosopimuksesta.

Sopimuskausi on Paperiliiton tavoitteen mukaisesti kaksi vuotta.

Sopimuksen voimaantulo edellyttää, että Paperiliiton hallinto hyväksyy saadun neuvottelutuloksen. Paperiliiton hallitus kokoontuu maanantaina 13. marraskuuta ja valtuusto perjantaina 17. marraskuuta.

Neuvottelutuloksen mukainen sopimuskausi on 10.11.2017–30.11.2019. Tänä aikana palkkoja korotetaan 1. vuotena yhteensä 32 senttiä ja 2. vuotena yhteensä 30 senttiä. Korotukset sisältävät yleiskorotuksen ja paikallisesti sovittavan erän. Korotusten vaikutus alan keskipalkasta laskien on ensimmäiselle vuodelle 1,8 prosenttia ja toiselle vuodelle 1,7 prosenttia.

Paperiliiton tes-neuvottelukunta oli yksimielinen ja tyytyväinen saavutettuun neuvottelutulokseen. Neuvottelutuloksen tekstikysymyksistä Paperiliitto tiedottaa tarkemmin hallintojen kokousten jälkeen ensi viikolla.

Neuvottelusopimuksen syntyminen tarkoittaa, että Paperiliiton julistama ylikielto ja paikallisen yhteistoiminnan kielto työpaikoilla eivät enää ole voimassa.

Puheenjohtaja Petri Vanhalan haastattelupyynnöt: Eija Valkonen, puh. 040 5555 088

Paperiteollisuuden työehtosopimuksen määräyksiä sovelletaan Metsäteollisuus ry:n jäsenten paperi-, kartonki- ja selluloosatehtaiden, puuhiomoiden, paperin- ja kartonginjalostustehtaiden sekä niiden tehdasalueella sijaitsevien raaka- ja tarveainevarastojen, ylläpito-, sivutuote- ja jalostusosastojen sekä näiden työntekijöiden välisiin työsuhteisiin.