"Mihin Suomi oikein on ajelehtimassa?"

Uutiset 09.04.2024

Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala nostaa Maaseudun Tulevaisuudessa julkaistussa kolumnissaan esiin yhteisen huolen Suomesta.

"Huoli tämän hetken Suomesta on yhteinen. Mitä Suomessa tapahtuu? Työpaikoilla, kahviloissa ja toreilla puhuttavat ja jopa pelottavat sekä geopoliittiset vaarat että maan sisäinen tilanne.

”Demokratia vaatii, että vaikeitakin asioita kyetään ratkomaan yhdessä”, sanoi Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tuomari Pauliine Koskelo Helsingin Sanomissa (18.3.2024). Viesti on tärkeä, koska Suomessa sovun rakentajat ja heikoimman puolustajat eivät saa palstatilaa eivätkä kannatusta. Tilaa ja suosiota saa kovimmin huutavan ääni. Meillä ei löydy johtajia, jotka haluavat tai osaavat ratkaista ongelmia. On helpompi syyttää muita kuin johtaa ja kantaa vastuuta.

Sosiaalinen media on täynnä kummallista käytöstä. Älykkäinä pitämäni, vaikuttavissa asemissa olevat ihmiset tuovat itsestään esiin aivan outoja piirteitä. Viestipalvelu X:ssä törmää jatkuvasti vihaan, aggressiiviseen käytökseen, rasismiin ja valheisiin, eikä tämä ole vain suomalainen ongelma. X:ssä tykätään niistä, jotka eniten loukkaavat toista ihmistä. Kun maata uhkaa taloudellinen köyhtyminen, pahin ja syvintä vahinkoa aiheuttava uhka näyttääkin olevan henkinen rappeutuminen ja sivistyksen taantuminen. Mikä ikävintä, johtavassa asemassa olevat ihmiset, kuten osa poliitikoista, paljastavat käytöksellään Suomen henkisen tilan.

Ihmetyttääkö enää se, miten nuoret koulussa kiusaavat toisiaan, eivät kunnioita läheisiään ja toimivat vastuuttomasti? Mallin he saavat meiltä aikuisilta. Kun tähän lisää kiinnostuksen väheneminen tutkittuun tietoon sekä usko TikTok-kanaviin ja valeuutisiin, on syytä olla huolissaan paitsi ihmisistä myös maamme tulevaisuudesta.

Suomelle pitäisi luoda selkeä visio, minkälaista tulevaisuutta haluamme tavoitella ja konkreettiset linjaukset siitä, miten visio toteutetaan. On välttämätöntä pitää kiinni opetuksen tasosta kaikilla kouluasteilla ja siitä, että jokainen lapsi ja nuori voi kotioloistaan riippumatta käydä koulua, saada riittävät kansalaistaidot ja hankkia itselleen ammatin. Suomalainen työelämä tarvitsee osaajansa ja nuoret tarvitsevat varmuutta, että he pärjäävät, voivat hankkia kodin ja perustaa perheen, jos se kuuluu omiin toiveisiin. Varmuutta tarvitaan siihenkin, että Suomi antaa turvaa, kun elämässä tulee eteen vaikeuksia.

Jos nykytilanteeseen ei pysähdytä, maatamme uhkaa ihmisten jakautuminen eri leireihin ja henkinen köyhyys. Näin ei saa tapahtua. Vastuu tulevaisuudesta ja yhteisestä visiosta on meillä, jotka voimme asioihin vaikuttaa. Kysymys kuuluukin, ketkä ottavat tilanteen tosissaan. Nyt on paikka johtajuudelle ja yhteistyölle."

Petri Vanhala
Paperiliiton puheenjohtaja