Metsäteollisuus voi nostaa Suomea koronasta

Uutiset 10.06.2020

Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhalan mukaan Suomea auttaisivat nyt metsäteollisuuden investoinnit.

- Kemin biotuotetehtaan kaltaiset investoinnit ovat välttämättömiä. Metsäteollisuus on avainasemassa, kun Suomea autetaan nousemaan koronan jälkeen, sanoo Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

Vanhala muistuttaa tänään 10.6. Maaseudun Tulevaisuus-lehdessä, että metsäteollisuuden investoinneilla on laaja vaikutus myös teknologiateollisuuden kotimaassa toimivaan alihankintaketjuun korkean kotimaisuusasteen takia.

Maan hallituksen viime viikolla esittelemään lisätalousarvioon sisältyy 156 miljoonan euron tuki Metsä Groupin Kemiin suunnittelemalle biotuotetehtaalle. Jos hanke päätetään toteuttaa, tukipaketin turvin parannetaan liikenneväyliä ja satamia tehtaan puunhankinta-alueella.

- Vihreää valoa 1,5 miljardin euron investoinnille. Se on koko Suomen kannalta ehdottomasti positiivista, Vanhala sanoo lehdessä.

Vastaavanlaisia investointeja Petri Vanhala pitää välttämättöminä, koska konekanta vanhenee nopeammin kuin uutta rakennetaan.

- Teollisuuden poistot ovat vuosi vuodelta ylittäneet investoinnit, Vanhala toteaa.

Maaseudun Tulevaisuus: Metsäteollisuus kiskoo Suomea ylös koronalamasta 10.6.2020