Metsäteollisuus eri linjoilla kuin EK

Tiedotteet, Uutiset 20.01.2016

Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala näkee rakoilua EK:n riveissä.

– Löytyykö EK:sta sittenkään yhtenäistä linjaa työmarkkinasopimuksen luomiseen, ihmettelee Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ilmoitti eilen olevansa uudelleen valmis neuvottelemaan työmarkkinoiden yhteisestä sopimuksesta. Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen toteaa Verkkouutisissa (20.1.2016), että keskitetyn palkkaratkaisun jatkuminen ei ole Metsäteollisuuden tavoittelema ratkaisu.

Metsäteollisuus ry tavoittelee liittokierrosta, jotta se voisi saada läpi isoja rakennemuutoksia alan työehtosopimuksiin.

– Tavoitellut muutokset olisivat arvioni mukaan työntekijöille kohtuuttomia, Vanhala toteaa.

Uutisen mukaan Pärssinen pitäisi kiinni hallituksen alkuperäisenä tavoitteena olleesta viiden prosentin kilpailukykyloikasta. Vanhalan mielestä tämä tuottavuusloikka on paperiteollisuudessa loikattu jo monena vuonna.

– Työvoimaa on vähennetty, toimintaa tehostettu ja siten parannettu tuottavuutta. Tämän tuottavuuden parantamisen tunnustavat myös metsäteollisuuden työnantajat. Loikka tuntuu myös yhtiöiden tuloksissa ja se näkyy todennäköisesti tänäkin keväänä avokätisinä osinkoina, Vanhala sanoo.

Hän korostaa, että tällä hetkellä metsäyhtiöissä on hyvä taloudellinen tilanne riippumatta siitä, mikä on Suomen taloudellinen tilanne.
Vanhalan mielestä on ennenaikaista pohtia, mikä on sopimisen muoto.

– Kun Paperiliitto tekee päätöksen sopimuksen hyväksymisestä, asian ratkaisee silloin sisältö, ei muoto.