Metsäteollisuuden ero EK:sta yllätti

Tiedotteet, Uutiset 21.06.2016

Paperiliitossa ei osattu odottaa Metsäteollisuuden irtiottoa.

Metsäteollisuus aikoo irrottautua Elinkeinoelämän Keskusliiton eli EK:n jäsenyydestä. Järjestö päättää asiasta ylimääräisessä kokouksessa 30. kesäkuuta.

– Vaikka pitkin sopimusneuvottelukautta Metsäteollisuus on osoittanut olevansa pettynyt liian neuvottelevaan keskusjärjestöön, tuli ilmoitus yllätyksenä, sanoo Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

Metsäteollisuus ry sanoo edelleen olevansa vahvasti sitoutunut vientiteollisuuden yhteistyöhön. Irtiotolla Metsäteollisuus haluaa lisätä vaikutustaan elinkeinopolitiikassa ja ottaa samalla jäsenyritykset huomioon entistä paremmin.
Vanhalaa kuitenkin epäilyttää, miten Metsäteollisuuden irtiotto vaikuttaa niin sanotun Suomen mallin toteuttamiseen. Suomen mallissa eri alojen palkankorotukset sidottaisiin vientiteollisuuden linjaan.

– Tämän mallin rakentaminen saattaa nyt vaarantua, mikä ei ole ainakaan metsäteollisuuden etu, pohtii Vanhala.

Sillanrakentaja katoaa

Metsäteollisuus ry:n puheenjohtaja Jussi Pesonen ei usko, että tuleva päätös vaikuttaisi mitenkään palkansaajiin. Petri Vanhala näkee asian toisin.

– Paperiliiton jäsenten edunvalvontaan tämä vaikuttaa, kun vastedes kaikki neuvottelut käydään suoraan osapuolten välillä. Kuviosta katoaa sillanrakentaja, kun EK jää ulkopuolelle, Vanhala pohtii.

Metsäteollisuuden ero EK:sta heijastaa Vanhalan mielestä työnantajien koventunutta asennetta työmarkkinoilla.

Kilpailukykysopimuksen toteutumiseen tulevalla päätöksellä ei ole vaikutusta, sillä Paperiliiton ja Metsäteollisuuden välinen neuvotteluratkaisu on vahvistettu paperiteollisuuden työehtosopimuksiksi.

Päivitys 30.6.2016:

Metsäteollisuus ry:n ylimääräinen kokous on 30.6.2016 yksimielisesti hyväksynyt yhdistyksen irtautumisen Elinkeinoelämän keskusliitosta EK:sta. Metsäteollisuus ry:n jäsenyys keskusjärjestö EK:ssa päättyy siten 1.1.2017.

21.6.2016 tiedotustilaisuuden nauhoite on nähtävillä Metsäteollisuus ry:n sivuilla.