Liitoilla seminaari yhteistyöstä

Tiedotteet, Uutiset 05.11.2014

Paperiliitto, Metalliliitto ja TEAM pitävät yhteisen seminaarin mahdollisesta yhteistyöstä.

Paperiliitto, Metallityöväen Liitto ja TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto pitävät tänään keskiviikkona yhteisen seminaarin teollisuuden näkymistä ja mahdollisesta tiiviimmästä liittojen välisestä yhteistyöstä.

Teollisuuden rakennemuutos on vienyt Suomesta kymmeniä tuhansia työpaikkoja ja sitä kautta liitoilta jäseniä ja resursseja. Tämän myötä ja samaan aikaan työnantajien puheet ovat koventuneet. Tätä taustaa vasten myös liittojen on yhdessä mietittävä, miten saada aikaan nykyistä parempi vaikuttavuus ja neuvotteluvoima tuleviin koitoksiin.

Teollisuuden ja liittojen tulevaisuudesta käytävän keskustelun pohjaksi Palkansaajien tutkimuslaitoksen tutkija Eero Lehto valottaa teollisuuden näkymiä, sosiaaliasioiden päällikkö Sinikka Näätsaari SAK:sta työttömyyskassojen tilannetta ja johtaja Jaakko Kiander Ilmarisesta työmarkkinoita nykyisessä taloustilanteessa.

Seminaarin on kutsunut koolle Paperiliiton liittoyhteistyön työryhmä, jonka tehtävä perustuu vuonna 2013 pidetyn liittokokouksen päätökseen. Työryhmä selvittää liittoyhteistyön mahdollisuuksia seuraavaan liittokokoukseen 2017 mennessä. TEAMissa liittoyhteistyön selvittäminen perustuu liiton valtuuston hyväksymiin strategisiin päämääriin ja Metalliliitossa liittohallituksen päätökseen.

Seminaariin on kutsuttu liittojen johtoryhmät, hallituksen jäsenet, liittovaltuustojen edustajat sekä työttömyyskassojen johtajat.