Lakko UPM:ssä jatkuu helmikuulle

Uutiset 05.01.2022

Paperiliiton hallitus päätti jatkaa lakkoa UPM:n työpaikoilla kahdella viikolla.

Paperiliitto on antanut viime viikolla UPM:lle oman esityksensä yhtiökohtaiseksi työehtosopimukseksi. UPM hylkäsi esityksen eikä ole antanut Paperiliiton pyynnöstä huolimatta vastaesitystä. Tästä syystä Paperiliiton hallitus päätti jatkaa UPM:n paperiliittolaisilla työpaikoilla alkanutta työnseisausta eli lakkoa kahdella viikolla. Lakko alkoi 1. tammikuuta ja se jatkuu 5. helmikuuta saakka, ellei sopimusta sitä ennen saada sovittua.

Hallituksen jäseniä ihmetyttää, miten yksi yhtiö voi kohdella työntekijöitään niin, ettei se osoita arvostusta heitä kohtaan edistämällä sopimista heidän tulevista työehdoistaan, kuten muut Paperiliiton sopijakumppanit.

Keskustelua käytiin myös siitä, mikä on alkaneen työnseisauksen takaisinmaksuaika, jonka UPM tapaa laskea pienimmillekin investoinneilleen.

Julkisuudessa on käyty keskustelua siitä, että Paperiliitto ei ole rajannut mitään töitä lakon ulkopuolelle. Paperiliiton hallitus painottaa, että UPM:läiset jäsenet ovat valmiita näihin rajattuihin töihin, jos UPM on valmis soveltamaan niihin päättynyttä työehtosopimusta ja lopettamaan rikkurityövoiman käytön. UPM ei ole tähän suostunut, vaikka se on sitoutunut toimittamaan lämpöä tehtaiden ympäristöön. Vastuu sitoumusten täyttämisestä on UPM:llä, ei Paperiliitolla.

UPM teki lakon ulkopuolelle rajattaviin töihin liittyen Helsingin käräjäoikeudelle turvaamistoimihakemukseen, johon Paperiliitto antaa oman vastauksensa 12. tammikuuta mennessä. Käräjäoikeus hylkäsi UPM:n vaatimuksen työnseisauksen kieltämisestä ja rajoittamisesta Paperiliittoa kuulematta.

Liiton hallitus kutsuu maanantaiksi 10. tammikuuta yhteiseen kokoukseen Paperiliiton tes-neuvottelukunnan ja UPM:n pääluottamusmiehet käsittelemään ajankohtaista tilannetta.