Lakko UPM:n tehtailla alkoi

Uutiset 01.01.2022

Paperiliiton ammattiosastojen 19 ja 85 sekä Ammattiliitto Pron lakkovahdit seisoivat UPM Kymin portilla uudenvuodenpäivän aamuna. Kuva: Henri Koskela

Työt seisahtuivat UPM:n Paperiliiton jäsenten työpaikoilla 1. tammikuuta kello 6 alkaen. Lakkovahdit päivystivät porteilla.

Tunnelmat toimipaikkojen porteilla olivat rauhalliset, kun yövuorolaiset poistuivat työpaikoiltaan eikä aamuvuoro enää tullut paikalle.  Paperiliiton työnseisaus koskee UPM:n tehtaita Raumalla, Pietarsaaressa, Jämsässä, Tampereella, Valkeakoskella, Kouvolassa ja Lappeenrannassa.

Paperiliiton työnseisauksen ulkopuolelle ei ole rajattu mitään töitä, koska UPM ei tunnusta vanhan paperiteollisuuden työehtosopimuksen niin sanottua jälkivaikutusta sopimuksettoman tilan aikana.

- Tietenkin ihmiset haluavat turvakseen mieluiten työehtosopimuksen kuin työnantajan yksipuolisesti ilmoittamat ehdot. Paperiliitto on edelleen valmis sopimaan lakkorajoista heti, jos ne voidaan sopia edellisen työehtosopimuksen pohjalta, sanoo Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

Paperiteollisuuden työehtosopimusta noudattaneista jäsenistä 75 prosenttia tekee töitä 1. tammikuuta alkaen uusilla yrityskohtaisilla työehdoilla.

- Tehdyt sopimukset ovat osoitus siitä, että työnantajat arvostavat paitsi työntekijöitään myös kunnioittavat yhteistä sopimista, Vanhala toteaa.