Laatunen teki analyysin kolmikannasta

Tiedotteet, Uutiset 01.04.2019

Konfliktit eivät ole toimiva tapa uudistaa työmarkkinoita, toteaa entinen työmarkkinajuristi Lasse Laatunen.

Lasse Laatunen toimi työmarkkinajuristina Etelärannan työnantajajärjestöissä 41 vuotta. Teollisuuden Palkansaajien teettämässä analyysissa Laatunen arvioi työmarkkinoiden tilannetta, käy läpi kolmikantaisen työ- ja sosiaalilainsäädännön valmistelun hyötyjä, ja esittää suuntaviivoja yhteistyölle ja sopimiselle TP ry:n julkaisemassa Edistys-analyysissä.

Sopimisen edistäminen työmarkkinoiden murroksessa -analyysissä Lasse Laatunen arvioi viime vuosien tapahtumien seurauksia, käy läpi kolmikantaisen työ- ja sosiaalilainsäädännön valmistelun hyötyjä yhteiskunnalle, ja esittää työmarkkinoiden vakautta edistäviä ja kansantaloutta vahvistavia suuntaviivoja yhteistyölle ja sopimiselle.

Laatusen keskeinen teesi on, että työmarkkinakonfliktit eivät ole toimiva tapa uudistaa työmarkkinoita, sillä konflikteissa häviävät kaikki. Työ- ja sosiaalilainsäädännön uudistamisessa kolmikantainen valmistelutapa sitä vastoin on omiaan estämään poliittisten työtaistelujen syntyä. Kolmikanta vakauttaa työmarkkinoita ja takaa asiantuntemuksen valmistelutyössä.

Lisää tiedotteita:

Takaisin Tiedotteet-sivulle