Kustannuspiiska osui Veitsiluotoon

Tiedotteet, Uutiset 24.01.2014

Stora Enso aikoo sulkea Veitsiluodon tehtaalta PK 1:n ja aloittaa yt-neuvottelut enintään 90 henkilön irtisanomisesta. Sulkeminen tapahtuisi jo maaliskuun loppuun mennessä.

Suunniteltu sulkeminen vähentäisi Stora Enson päällystetyn aikakauslehtipaperin kapasiteettia noin 15 prosenttia. Määrä on yhtiön mukaan noin 2 prosenttia koko Euroopan päällystetyn aikakauslehtipaperin kapasiteetista.

Paperiliiton puheenjohtajan Petri Vanhalan mielestä sulkemispaineen syy ei ole vain markkinatilanne vaan myös merikuljetusten tuleva hinnannousu.

– Rikkidirektiivi on voimassa vuoden kuluttua ja alkaa rasittaa teollisuuden kuljetusmenoja erityisesti Perämeren pohjukassa, Vanhala muistuttaa.

Vanhala oli runsas viikko sitten mukana teollisuuden ratkaisuja pohtineessa Selkäranka-seminaarissa. Puheista olisi Vanhalan mielestä kiireesti edettävä päätöksentekoon ja rasitteiden sijaan purettava kustannusten nousua.

– Suomen teollinen selkäranka on pahasti mutkalla ja painoa lisäävät paitsi maailmanmarkkinat myös rikkidirektiivi. Merimatkat kallistuvat rikkidirektiivin takia merkittävästi ja tämä vaikuttaa metsäyhtiöiden päätöksiin, Vanhala huomauttaa.

Vastuunkantoa Vanhala odottaa ensisijaisesti yhtiöltä.

– Stora Enson paljonpuhuttu yhteiskuntavastuu, sekin pitäisi yt-neuvottelujen kuluessa tuntua jokaisen irtisanottavan kohtalossa.

Paperiliitto-lehti kävi Veitsiluodon tehtaalla maaliskuussa 2012. Lue juttu.