Kohti monimuotoisuutta

Tiedotteet, Uutiset 25.04.2017

Metsäteollisuuden tuotteet monipuolistuvat tulevaisuudessa entisestään.

Apulaisjohtaja Lauri Hetemäki Euroopan metsäinstituutista arvioi Paperiliitto-lehdelle vuonna 2011, että Suomen paperin ja kartongin tuotantokapasiteetti laskee nykytasosta noin viidenneksen vuoteen 2020 mennessä. Tuolloin kapasiteettia oli jäljellä noin 12 miljoonaa tonnia.
Viidenneksen lasku tuotantokapasiteetissa on jo lähes saavutettu. Vuonna 2016 paperin kartongin tuotantokapasiteetti Suomessa oli 10,1 miljoonaa tonnia.
- Edelleen paino- ja kirjoituspaperien kapasiteetti tulee tippumaan. Kartonki pysyy ainakin nykytasolla, ellei nousekin, Hetemäki arvioi.
Sitä, paljonko paino- ja kirjoituspapereiden kapasiteetti putoaa, on Hetemäen mukaan entistäkin vaikeampi arvioida.

Sellun kehitys yllättänyt

Metsäteollisuuden kehityksessä yllätyksellisintä on Lauri Hetemäen mielestä ollut se, että sellutuotantoa on tullut ja on tulossa vielä lisää.
Toinen positiivinen muutos on ollut lakkautettujen paperikonelinjojen tilalle investoidut kartonkikoneet, kuten on tehty Varkauden Stora Ensolla ja Kotkamillsillä.
- Tähän on edelleen mahdollisuuksia, mutta en näe merkittävää kasvua. Nykytaso säilyy, mutta on kysymysmerkki, muutetaanko käytöstä poistettuja paperikonelinjoja kartongin tuotantoon, vaikka pakkausmateriaalien kysyntä Euroopassa kasvaa. Kapasiteetin lisäykset voivat tapahtua muualla kuin Suomessa, Hetemäki arvioi.
Hetemäen haastattelu on luettavissa kokonaan Paperiliitto-lehdestä nro 04/2017.