Kohti liittokierrosta

Tiedotteet, Uutiset 02.12.2015

Työmarkkinakeskusjärjestöjen neuvottelut päättyivät työnantajia edustavan Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n vetäytymiseen 2. joulukuuta 2015.

Paperiliiton puheenjohtajan Petri Vanhalan mielestä kaatumisesta on turha syyttää Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:tä. Tien nostivat pystyyn sekä pääministeri Juha Sipilän osaamattomuus että EK:n panema piste keskitetyille ratkaisuille.

– EK purkaa sääntömuutoksellaan ison osan suomalaisten työmarkkinoiden ytimestä, vertaa Vanhala.

Keskusjärjestöt ovat syyskuusta lähtien neuvotelleet Suomen kilpailukykyä ja työllisyyttä parantavasta työmarkkinasopimuksesta, joilla olisi voitu korvata hallituksen esittämät pakkolait. Lait ovat parhaillaan lausuntokierroksella ja niiden on tarkoitus tulla voimaan kesällä 2016.

Paperiliitto valmistautuu aloittamaan alakohtaiset neuvottelut uudesta työehtosopimuksesta alkuvuoden aikana. Paperiteollisuuden työehtosopimus päättyy työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaisista työehtosopimuksista ensimmäisenä eli 30. syyskuuta 2016.

Aiheesta enemmän SAK:n sivuilla:

Tällaista kriisisopimusta SAK tarjosi työnantajille 2.12.2015

Miksi työmarkkinaneuvottelut kaatuivat?