Kahtiajaolle stoppi johtajuudella ja yhteistyöllä

Uutiset 01.05.2024

- Vaikeitakin asioita pitäisi kyetä ratkomaan yhdessä, muistuttaa Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

Miksi maata yritetään jakaa kahtia ja heikennetään nuorten tulevaisuuden mahdollisuuksia, pohti Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala vappupuheessaan Tampereella.

Vanhala nosti puheessaan esiin suomalaisten jakamat huolet sekä geopoliittisesta että maan sisäisestä tilanteesta.

– Pohjoismaissa on totuttu, että hallituksen rooli työehtoneuvotteluissa ei ole kovin merkittävä ja osapuoliin nähden jopa neutraali. Suomessa näin ei nyt ole. Hallitus teki itsestään neuvottelujen osapuolen tarkoituksenaan heikentää ammattiyhdistysliikkeen toimintaedellytyksiä, Vanhala sanoi.

Maan hallituksen toimet jakavat Vanhalan mielestä maata vahvasti kahtia. Vaikka maan taloudellinen tilanne huolettaa, vaikeitakin asioita pitäisi kyetä ratkomaan yhdessä.

– Tätä yhdessä tekemistä on hallitukselle tarjottu monesti, niin opposition kuin ay-liikkeen puolelta, Vanhala painotti.

Sovun rakentajat puuttuvat

Yhteisen näkemyksen rakentamiseen Petri Vanhala kaipaa johtajuutta ja ongelmanratkaisukykyä.

– Suomessa sovun rakentajat ja heikompien puolustajat eivät saa palstatilaa eivätkä kannatusta. Tilaa ja suosiota saa kovimmin huutavan ääni. On helpompi syyttää muita, kuin johtaa ja kantaa vastuuta.

Vanhala nosti puheessaan esiin sosiaalisen median ilmiöön, jossa tykkäyksiä saavat ne, jotka loukkaavat tahallisesti toista ihmistä.

– Suomea uhkaa taloudellinen köyhtyminen, mutta pahin ja syvintä vahinkoa aiheuttava uhka näyttää kuitenkin olevan henkinen rappeutuminen ja sivistyksen taantuminen. Mikä ikävintä, johtavassa asemassa olevat ihmiset, kuten osa poliitikoistamme, paljastavat käytöksellään Suomen henkisen tilan.

Jos nuoret koulussa kiusaavat toisiaan, eivät kunnioita läheisiään ja toimivat vastuuttomasti, malli tulee aikuisilta.

– Kun tähän lisätään kiinnostuksen väheneminen tutkittuun tietoon sekä usko TikTok-kanaviin ja valeuutisiin, on syytä olla huolissaan paitsi ihmisistä, myös maamme tulevaisuudesta, korosti Vanhala.

Visiolle ja toimille tarve

Vanhalan mielestä maahan tarvitaan selkeä tulevaisuuden visio sekä linjaus, miten visio myös toteutetaan. Suomalainen työelämä tarvitsee osaajansa ja nuoret tarvitsevat varmuutta, että he pärjäävät, voivat hankkia kodin ja perustaa perheen, jos se kuuluu omiin toiveisiin. Varmuutta tarvitaan siihenkin, että Suomi antaa turvaa, kun elämässä tulee eteen vaikeuksia.

– On välttämätöntä pitää kiinni opetuksen tasosta kaikilla kouluasteilla ja siitä, että jokainen lapsi ja nuori voi kotioloistaan riippumatta käydä koulua, saada riittävät kansalaistaidot ja hankkia itselleen ammatin, Petri Vanhala vaati.

– Jos nykytilanteeseen ei pysähdytä, maatamme uhkaa ihmisten jakautuminen eri leireihin ja henkinen köyhyys. Näin ei saa tapahtua. Vastuu tulevaisuudesta ja yhteisestä visiosta on meillä, jotka voimme asioihin vaikuttaa. Kysymys kuuluukin, ketkä ottavat tilanteen tosissaan. Nyt on paikka johtajuudelle ja yhteistyölle.