Jättimäinen irtisanomisuhka Ouluun

Tiedotteet, Uutiset 18.03.2019

Stora Enso ilmoitti aikovansa sulkea Oulusta yhden paperikoneen. 400 työpaikkaa on vaakalaudalla.

Irtisanomisuhan alla olevien paperiliittolaisten määrä on suurin sitten vuoden 2011, jolloin Myllykosken tehdas suljettiin. Paperikone 6:n lisäksi Oulusta aiotaan sulkea arkittamo.
– Uutinen on raskas. Paperiliitto edellyttää Stora Ensolta vastuuta ja tuntuvaa vastaantuloa, jotta tehtaan työntekijät eivät jää muutoksessa tyhjän päälle, sanoo Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
Yt-neuvottelut muutoksesta alkavat 25. maaliskuuta. Paperiliitto vaatii tulevissa neuvotteluissa vastuunkantoa Stora Ensolta myös siksi, että yhtiön yhtenä omistajana on Suomen valtio.
– Jos tehtaalta loppuvat työt 400 henkilöltä, sen vaikutus saman ketjun työpaikkoihin on kolminkertainen, Vanhala tähdentää.
Oulussa huoli irtisanomisten vaikutuksista ulottuu myös Nuottasaaren tehdasalueella toimiviin kemianyrityksiin, jotka valmistavat hienopaperituotannossa tarvittavia kemikaaleja. Kartongintuotannossa ei samoja kemikaaleja tarvita samassa määrin.
Stora Enson sulkemissuunnitelma lyö vasten kasvoja. Paperiliittolaiset ovat olleet mukana kilpailukyvyn parantamisessa ja joustaneet säilyttääkseen alan jatkuvuutta.
– Työajanlisäykset ovat kilpailukyvyn kannalta täysin hyödyttömiä, jos valmistettavan tuotteen markkinat sulavat alta, Vanhala katsoo.

Investointi kartonkikoneeseen

Paperikoneen sulkemisuutisen toinen puoli on se, että jäljelle jäävä paperikone 7 aiotaan muuntaa valmistamaan kartonkia. Mahdollisen investoinnin on arvioitu olevan noin 350 miljoonaa euroa vuosien 2019–2021 aikana. Alun alkaen investoinnin arvioitiin olevan 700 miljoonaa euroa.
– Suomi tarvitsee alalle nykyistä enemmän jatkojalostusta, jos tässä maassa halutaan teollisia työpaikkoja säilyttää, Vanhala toteaa.