Irtisanomisten määrä yhä korkea

Tiedotteet, Uutiset 07.01.2016

Viime vuonna Suomessa sai potkut 11 907 työntekijää.

Määrä on viisi prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Vuosittaisten irtisanomisten määrä on pysytellyt sitkeästi yli 10000:ssa, ilmenee SAK:n vuodesta 2006 lähtien keräämistä tilastoista. Alle 10000:n mentiin edellisen kerran vuonna 2010.

Paperiliittolaisittain isoin irtisanomisilmoitus tuli Mondin Lohjan tehtaalta, jossa irtisanottujen määrä oli kaikkiaan 180. Billerud Korsnäsin toiminnan lopettaminen Tervasaaressa vie puolestaan työpaikan 56 henkilöltä syksyyn mennessä.

Vuoden 2015 ylivoimaisesti suurin irtisanoja oli Microsoft Oy, joka muun muassa lakkautti Salon yksikön ja antoi potkut 2 300 työntekijälleen. Seuraavaksi eniten irtisanoi Tieto Oyj, jonka työntekijöistä 435 sai lähtöpassit.

Microsoft ja Tieto nostivat informaatio- ja viestintäalan irtisanomiset lähes 3 800:aan, joka on kolmanneksen enemmän kuin vuonna 2014. Myös teollisuuden irtisanomiset kääntyivät kasvuun. Alan työntekijöistä lähes 3 700 sai viime vuonna potkut, mikä on 15 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

Yt-neuvottelujen piirissä oli viime vuonna yhteensä lähes 114 000 työntekijää.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö kerää tiedot yt-neuvotteluista, lomautuksista ja irtisanomisista pörssitiedotteista ja muista julkisista lähteistä. Tilastot löytyvät osoitteesta www.sak.fi/irtisanomistilastot.