Hyöty kyseenalainen

Tiedotteet, Uutiset 12.08.2019

Työajanpidennyksen tuoma hyöty paperiteollisuuteen on Paperiliiton näkökulmasta kyseenalainen.

Paperiliiton näkökulmasta kilpailukykysopimuksen osana sovittua 24 tunnin työajan pidennystä vuosityöaikaan ei ole tarpeen jatkaa. Sopimus tehtiin aikanaan tiettyyn tarkoitukseen.
– Suhteessa yhtiöiden tuloksiin työajan lisäys tarkoittaa käytännössä ilmaisen työn tekemistä. Ei ole näyttöä siitä, että tällä työllä olisi lisätty tuotettuja tonnimääriä, sanoo Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala ja muistuttaa, että tehtaat pyörivät 24 tuntia 7 päivänä viikossa.
Työaikaa pidentämällä ei luoda työllisyyttä alalle, josta työpaikat vähenevät sitä mukaa, kun paperintuotantoa ajetaan alas. Myös alan investoinnit pikemminkin säilyttävät kuin luovat uusia työpaikkoja.
Paperiliiton mielestä työajan pidennyksen vaikutuksiin metsäteollisuudessa on suhtauduttava varauksella. Pidennystavat vaihtelevat eikä pidennystä ole kaikilla työpaikoilla otettu käyttöön. Lisäksi osa ammattiliitoista on kiky-sopimuksen ulkopuolella. Tässä mielessä sopimus kohtelee työntekijöitä epätasa-arvoisesti.
– Kuluvana vuonna olemme tavanneet paljon jäseniä eri yhteyksissä. Niissä kohtaamisissa on tullut selväksi, että tulevissa työehtosopimusneuvotteluissa ensisijainen tavoite on poistaa kikyn 24 tunnin mukainen vuosityöajan pidennys, Vanhala kertoo.
Vanhala näkee, että vientiliittojen tämänpäiväinen kannanotto työajanpidennyksen puolesta enteilee vaikeaa työmarkkinasyksyä.

Vientiliittojen kannanotto: Metsäteollisuus: Vientialojen työnantajaliitot: työajan pidentämisellä yllättävän suuret työllisyysvaikutukset 12.8.2019
SAK:n Eloranta: ”Suomen kasvu ei voi olla ilmaisen työn varassa” 12.8.2019