Heikennys uhkaa yhä

Tiedotteet, Uutiset 31.08.2018

Kolmasosa suomalaisesta työvoimasta on alle 20 työntekijän yritysten palveluksessa.

Henkilöperusteisen irtisanomisten löysääminen koskisi yli 95 prosenttia Suomen yrityksistä.
Työmarkkinakeskusjärjestöt SAK, STTK ja Akava ovat vastustaneet irtisanomislain muutosta. Myös Teollisuuden palkansaajat TP tuomitsi
jyrkästi Sipilän hallituksen kaavailut irtisanomisten helpottamisesta pienissä yrityksissä. Paperiliitto on yksi TP:n 17 jäsenliitosta.

TP muistuttaa, että esitys irtisanomisten helpottamisesta alle 20 hengen työpaikoilla ei edes hallituksen omien selvitysten mukaan lisää merkittävästi työllistymistä. Järjestö näkee, että pahimmillaan esitys saattaa jopa vaikeuttaa pienten yritysten osaavan työvoiman saantia.
Maan hallitus ei talousarvioesityksensä yhteydessä kuitenkaan perunut esitystään. SAK:n hallitus kokoontuu maanantaina 3. syyskuuta arvioimaan järjestön seuraavia askelmerkkejä, jotta hallitus peruisi asian valmistelun.

Aiheesta lisää 31.8.2018 ilmestyneessä Paperiliitto-lehdessä 6/2018. Sivuilla 4-5 kerrotaan Paperiliiton hallituksen kannasta seurata tilannetta. Pituusleikkuri-kolumnissa sivulla 9 puolestaan ruoditaan henkilöperusteista irtisanomistapausta .

SAK: Irtisanomislain valmistelusta luovuttava 13.8.2018
Hallitus pakitti 5.7.2018