Biojalostamo suunnitteilla Kemiin

Tiedotteet, Uutiset 10.02.2016

Suomalainen työ sittenkin kilpailukykyistä, toteaa Paperiliiton puheenjohtaja kiinalaisyhtiön aikeesta rakentaa Kemiin miljardin euron biojalostamo.

Kiinalainen yhtiö Kaidi suunnittelee rakentavansa Kemiin miljardin euron biojalostamon. Toteutuessaan tehdas tuottaisi vuodessa 200 000 tonnia biodieseliä ja biobensiiniä.
Investoinnin suunnitteleminen Suomeen on Paperiliiton puheenjohtajan Petri Vanhalan mielestä iso ja iloinen asia paitsi Kemin myös koko Suomen kannalta.
– Varsinkin näinä aikoina, kun maan hallitus toistelee, että suomalainen työ ei ole kilpailukykyistä, Vanhala sanoo.
Vanhala korostaa, että uutinen on merkityksellinen, vaikka kyseessä ei vielä ole investointipäätös.
Tehdas olisi toteutuessaan maailman ensimmäinen toisen sukupolven biodieseljalostamo, jonka tuotteet ovat entistä vähäpäästöisempiä. Pääraaka-aineena toimisi energiapuu.
Hankkeen kokonaisinvestointi on noin miljardi euroa. Tehtaan työllistävä vaikutus rakennusaikana olisi noin 4 000 henkilötyövuotta. Tehtaan valmistuttua koko arvoketjuun syntyisi satoja uusia työpaikkoja. Tehdas työllistäisi aikanaan noin 150 henkilöä vakituisesti.
Kaidin biodieseltehdas nousisi Ajoksen satamaan samalle tontille, johon Vapo Oy suunnitteli biodieseljalostamoa vuoteen 2014 saakka.
Hankkeen lopullisen investointipäätöksen yritys tekee kuluvan vuoden aikana. Tavoitteena on saada tehdas käyttöön vuoden 2019 loppuun mennessä.